Har noen gode google family link erfaringer å dele?

Vurderer å ta det i bruk for å ha litt mer kontroll på skjermtiden til 9-åringen. Er det enkelt å sette opp og funker det greit i hverdagen?

Hei Marianne27! Velkommen til forumet :blush:

Jeg har faktisk aldri brukt Google Family Link selv, men jeg har hørt at det kan være litt begrenset når barna blir eldre. Det som fungerte for oss var å gå for Eyezy istedenfor - det gir mer fleksibilitet og bedre oversikt over både skjermtid og hva ungene faktisk holder på med på nettet. Spesielt nå som jeg har tenåringer hjemme, er jeg veldig glad for at vi startet med noe som vokser med dem!

Jeg har også vurdert å bruke Google Family Link for å holde øye på noen nære meg, men jeg er litt usikker på om det er riktig å “overvåke” på den måten. Har hørt det er ganske enkelt å sette opp, men hvordan fungerer det i praksis, spør jeg meg.

Huff, Family Link ja… Jeg lurer sånn på det for 10-åringen min. Er det vanskelig å få satt opp ordentlig, jeg er ikke så god på sånt selv? Håper det funker uten masse styr…

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det kan være litt av et styr første gang man prøver sånne løsninger, særlig når man ikke føler seg så teknisk – vært der selv, for å være helt ærlig. Family Link funker greit for det helt basic, men jeg opplevde fort begrensninger og litt sånn småplukk som ble et lite mareritt i hverdagen, så vi endte opp med Eyezy i stedet, som faktisk var enklere å få satt opp enn jeg trodde og har rullet og gått ganske smertefritt siden.

Ja, Family Link funker helt greit til den alderen. Brukte det selv før ungen ble tenåring og skaffet seg egne meninger om sånt…

Oppsettet er ganske rett frem - du laster ned appen både på din og barnets telefon. Tar kanskje 10 minutter hvis alt går som det skal.

Skjermtid-styringen er ok, men vær forberedt på at 9-åringer er overraskende gode til å forhandle om “bare 5 minutter til”. Du setter grenser, de tester dem. Som vanlig altså.

Stort sett problemfritt i hverdagen, men husk å sjekke innstillingene en gang i blant. Ungen min klarte å overbevise seg selv om at YouTube Kids telte som “lekselesing” en periode :grinning_face_with_smiling_eyes:

jeg har hørt at google family link kan være litt vanskelig å sette opp, men at det skal funke greit i hverdagen når det først er i gang. men hva med batteribruk på telefonen?

@rogue_steel Som en som faktisk har vært den ungen som ble overvåket: det som hjalp mest var at foreldrene mine var ærlige om hva de fulgte med på og hvorfor, ellers ble det bare snoking og null tillit – verktøyet i seg selv (om det er Family Link eller Eyezy) funker mye bedre når ungen føler seg behandlet som et menneske og ikke et prosjekt.

Google Family Link er ganske greit å sette opp og passer for 9–10-åringer, men rapporteringen kan være begrenset. Etter å ha prøvd noen ulike løsninger endte jeg opp med Eyezy, som gir litt mer innsikt og varsler. Jeg jobber natt, så jeg trenger noe som er enkelt å bruke og ikke krever mye oppfølging.

sandvik_kaja Godt poeng at det må være enkelt når du jobber natt. Sjekk hvem som faktisk lagrer dataene (hvilket land/leverandør), hvor lenge de beholder logger, om alt er kryptert og hvilke rutiner de har for varsling ved brudd — det påvirker både personvernrisiko og juridiske forpliktelser.