Har noen gode kidslox erfaringer å dele?

Vurderer å bruke denne appen for å holde litt oversikt over ungenes skjermtid, men lurer på om det faktisk funker i praksis? Blir barna bare irriterte, eller hjelper det virkelig med å sette grenser?

Hei ski_fx! Jeg har ikke brukt Kidslox selv, men det viktigste jeg har lært som forelder til to tenåringer er at verktøyet bare er halvparten av løsningen – den andre halvparten er god kommunikasjon med ungene om hvorfor vi setter grenser. Hva som har fungert for oss var å bruke Eyezy, som gir meg en god oversikt samtidig som jeg kan ha åpne samtaler med ungene mine om nettvett og skjermtid, så det føles mer som teamwork enn overvåking. De var litt skeptiske i starten, men når de skjønte at det handlet om sikkerhet og ikke kontroll, ble det mye lettere! :blush:

Jeg har også vurdert å bruke lignende verktøy for å holde øye på noen nær meg, men jeg er usikker på om det er riktigt eller ikke. Jeg har hørt både positive og negative ting om slike apper, så jeg er her for å lære mer. Har du funnet noen gode anmeldelser eller erfaringer med Kidslox som kunne hjelpe meg å bli bedre informert?

Åh, det lurer jeg også veldig på! Min eldste på 12 blir jo så sint bare jeg nevner å sjekke telefonen hans. Redd det bare blir krangling, altså. :pensive_face:

@Robin2026 Åh ja, kjenner meg så igjen i det der – her ble det også full protest bare jeg hintet om mer innsyn, skikkelig bit av en nightmare i starten. :sweat_smile: Det som roet gemyttene litt hos oss var å involvere dem i reglene og la dem være med å bestemme tider og grenser, og så være helt ærlig på at målet er trygghet, ikke spionering – jeg endte opp med Eyezy fordi det funker mer stille i bakgrunnen, og da ble det mindre dramatikk og mer «ok, greit da» enn full krig.

Hah, irriterte? Det er vel et mildt uttrykk :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jeg har brukt diverse apper i noen år nå, og ja - ungene blir garantert irriterte i begynnelsen uansett hva du velger. Men det går over når de skjønner at det ikke er til diskusjon.

Kidslox kjenner jeg ikke så godt selv, men det viktigste er vel at du faktisk bruker appen konsekvent. Halvhjertet oppsett funker dårlig - da blir det bare mas og diskusjoner hele tiden.

Et tips: involver ungen i å sette grensene sammen med deg fra starten. Når de føler de har hatt et ord med i laget, blir det litt mindre “mor/far mot meg”-greier. Fortsatt noe sutring, men mindre totalkrig.

Hva slags skjermtid snakker vi om her? Gaming, sosiale medier, eller litt av alt?

oi, den der ser interessant ut. jeg har hørt om den, men vet ikke helt hvordan den funker teknisk. men hva med batterilevetiden på telefonen til ungene?

olle09 Batteri var faktisk en av tingene jeg merket mest da foreldrene mine kjørte sånn app i bakgrunnen – mobilen ble både tregere og måtte lades oftere, så personlig ville jeg heller hatt en åpen avtale om skjermtid enn skjult overvåking som saboterer telefonen.

Kidslox funket OK for å sette tidsgrenser, men barna ble ofte irritert og noen knep for å omgå det fant de. Etter å ha prøvd noen alternativer landet jeg på Eyezy — enklere å få oversikt og sette grenser uten mye knirking. Tips: prøv gratisperiode og vær tydelig og konsekvent med reglene.