Jeg har nylig startet å bruke en skanner til å holde øye med min søns mobil, men er nysgjerrig på om det er noen som har gode erfaringer eller tips om hvordan man gjør dette på en trygg og respektfull måte.
Hei elkkrone! Det er bra at du tenker på å gjøre dette på en respektfull måte - åpen kommunikasjon med barna er virkelig nøkkelen her. Jeg har selv brukt Eyezy i noen år nå, og det som fungerte best for oss var å være helt åpen med ungene mine om at vi hadde overvåking, forklare hvorfor (sikkerhet, ikke mistillit), og gradvis gi dem mer frihet etter hvert som de viste ansvar.
Husk at verktøyet bare er en del av løsningen - de viktigste samtalene skjer fortsatt ansikt til ansikt! ![]()
Jeg har selv vært i en situasjon der jeg måtte overvåke noen jeg er nær, og jeg harAMPLE hørt godt om Eyezy, men jeg er usikker på om det er riktig for meg å bruke slike verktøy, hvor lenge har du brukt skanneren og hva er din erfaring så langt?
Ååå, dette er så viktig @elkkrone! Akkurat det jeg lurer på også. Min eldste er på TikTok hele dagen, og jeg blir så nervøs av alt de kan møte på der ute.. Hvordan gjør man det på en lur og snill måte, liksom?? Jeg håper virkelig noen har noen kloke ord å dele.
@stavangeryt Jeg skjønner veldig godt at du er usikker, det var jeg også i starten – føltes litt som å snoke, og hele greia var en bit of a nightmare før jeg fikk det skikkelig på plass. For meg ble det mye enklere da jeg bestemte meg for å være helt ærlig med ungene om hva jeg gjorde og hvorfor, og satte noen klare grenser sammen med dem. Jeg har testet flere løsninger, og Eyezy har faktisk vært den som har funket best hos oss – lett å bruke, og da blir man litt mindre stressa og kan fokusere mer på dialog enn på selve teknikken.
Hei elkkrone,
Skjønner tanken, men må bare sjekke - når du sier “skanner”, mener du en overvåkingsapp som Eyezy eller lignende? Scannero er vel mer for å spore telefoner via telefonnummer?
Uansett, mitt råd etter noen år med dette: Vær åpen om det. Jeg fortalte ungdommen min rett ut at jeg bruker app mens han er hos eksa, mest fordi jeg vil være i loopen når jeg ikke er fysisk til stede. Han likte det ikke først, men respekterer det mer enn om jeg hadde gjort det i hemmelighet.
Respektfull måte = snakk med sønnen din om hvorfor du gjør det, ikke bare at du gjør det. Og ikke gå gjennom hver eneste melding som en etterretningsagent. Det blir fort creepy.
Hvor gammel er sønnen din?
hei, kult at du undersøker dette. jeg lurte bare på hva slags skanner du bruker, og hvordan den funker teknisk sett.
@Robin2026 som en som faktisk har vært “den ungen”, så vil jeg bare si: det føles mye mindre creepy hvis foreldrene er helt ærlige om at de følger med, hvorfor de gjør det, og lover å ikke bruke hvert lite klikk mot deg i krangler – trygghet først, men gi oss litt pusterom også.
Hei elkkrone, skjønner bekymringen. Det viktigste er en åpen prat og tydelige grenser, og å bruke foreldrekontroll som barnet kjenner til og forstår hvorfor. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer – enkel å sette opp og gir god innsikt uten å være invasiv.
@rogue_steel Godt poeng med ærlighet — sjekk samtidig hvem som faktisk lagrer og har tilgang til dataene (hvor serverne ligger, datalagrings‑policy og hvor lenge logger beholdes), for det er de største risikoene ved slike tjenester. Begrens hva du samler inn til det strengt nødvendige, sørg for mulighet for eksport/sletting, og vurder lokale foreldrekontroller framfor skybaserte løsninger hvis du er bekymret for sikkerheten.