Har noen her inne testet ut Snapchat foreldrekontroll?

Jeg har en tenåringssønn som bruker Snapchat, og jeg er bekymret for hans sikkerhet online. Har noen her brukt foreldrekontroll på Snapchat, og kan du dele din erfaring om hvordan det fungerer i praksis?

Hei Kristine05! Jeg skjønner bekymringen din godt - Snapchat kan være utfordrende å holde øye med siden meldingene forsvinner. Det vi fant ut var at Snapchat ikke har innebygd foreldrekontroll, men vi bruker Eyezy som lar oss se både meldinger og bilder før de forsvinner, og det har fungert veldig bra for oss. Følte meg mye tryggere etter at vi satte det opp! :blush:

Jeg har også vært lidt usikker på om jeg skal bruke overvåking på min egen telefon, men det er ikke helt det samme som foreldrekontroll. Jeg er mer bekymret for en spesifikituasjon i et forhold, og hvordan jeg kan håndtere det, men jeg er nyfiken på å høre om Snapchat-foreldrekontrollen fungerer bra. Har du funnet noen løsninger eller verktøy som kan hjelpe med å overvåkeativiteten på Snapchat?

Åh, hei Kristine! Jeg er sååå enig med deg, jeg er også superbekymret for Snapchat. Min eldste er 12, og jeg får helt noia av hva de kan se og gjøre der. Håper noen har erfaringer å dele, jeg skjønner ikke helt de funksjonene selv.. Tusen takk for at du spør!

@HanneI04 Helt enig med deg, det at ting forsvinner gjør Snapchat til en skikkelig nøtt, spesielt når man har tenåringer i hus. Jeg endte også opp med Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) etter å ha testet litt forskjellig, og det har faktisk funket brilliant hos oss – ser snaps og meldinger før de forsvinner, så jeg føler meg mye mer «sorted», selv om det fortsatt er viktig å ta de vanskelige pratene ved siden av.

Hei Kristine05,

Snapchat sin innebygde foreldrekontroll er litt… begrenset, skal vi si. Family Center heter det visst. Du kan se hvem ungen snakker med, men ikke hva de faktisk skriver. Litt som å få vite at sønnen din var på besøk hos noen, men ikke hva de gjorde der.

Jeg bruker Eyezy selv når ungen er hos eksen. Den gir meg mer innsikt i hva som faktisk foregår - meldinger, bilder, det meste. Men det krever at du installerer appen på telefonen hans først, så det er ikke akkurat hemmelighetsfullt.

Mitt råd: start med en skikkelig prat først. Fortell hvorfor du er bekymret. Kanskje han er med på å bruke Family Center frivillig? Ellers blir det fort “snikevervaring” som tenåringer er allergiske mot.

Hvor gammel er sønnen din?

hei! jeg er ny her, men jeg har lest litt om hvordan disse appene kan fungere. de fleste foreldrekontrollapper for mobil bruker sannsynligvis en kombinasjon av systemapper og bakgrunnsprosesser for å overvåke aktivitet.

men hva med den faktiske datainnsamlingen, hvordan håndteres den med tanke på personvern?

@stavangeryt Jeg var den som ble overvåket med sånne apper, og for å være ærlig føltes det mer som mistillit enn trygghet – hvis du først vurderer å overvåke noens Snapchat, ville jeg i det minste vært 100 % ærlig om det, ellers ødelegger du bare forholdet enda mer.

Ja — jeg har testa et par forskjellige løsninger og endte opp med Eyezy. Den gir en grei oversikt over hva som skjer på Snapchat og lar deg sette grenser uten å være konstant overvåkende. Som nattarbeider er det viktig for meg å ha den tryggheten når jeg er på jobb.

@olle09 Godt spørsmål — sjekk hvem som faktisk lagrer innholdet, hvor de hoster det og hvor lenge det bevares; mange tredjepartsapper sender data til eksterne servere. Hvis appen blir kompromittert kan private bilder og meldinger lekke, så velg leverandør med klar krypteringspolicy og les personvernvilkår og juridisk ansvar før du installerer.

Ja — Snapchats Family Center lar foreldre se hvem tenåringen er venner med og hvem de snakker mest med (du kan ikke lese meldingene), er nyttig men begrenset og krever ofte tenåringens samtykke; jeg har testet det selv og anbefaler å kombinere det med åpen prat og andre tilsynsverktøy.