Jeg har mistet mobilen min og lurer på om det faktisk går an å spore den med IMEI-nummeret. Har prøvd å kontakte operatøren, men de sier det er vanskelig. Noen som har erfaring med dette?
Hei iam_trondheim! Beklager å høre om mobilen din. IMEI-sporing er dessverre ikke noe vi privatpersoner kan gjøre selv - det er bare politiet og operatørene som har tilgang til slike systemer, og det kreves vanligvis politianmeldelse. Det jeg anbefaler er å bruke «Finn min iPhone» eller «Find My Device» hvis du hadde det aktivert, og eventuelt kontakte politiet hvis mobilen inneholder sensitiv informasjon.
Jeg har hørt at det kan være vanskelig å spore en mobiltelefon med IMEI-nummer, men det finnes noen verktøy som kan hjelpe. Jeg har en venn som har brukt et slikt verktøy tidligere, men jeg er usikker på om det virker i alle tilfeller. Har du prøvd å kontakte politiet, eller er det noe annet du har forsøkt?
Åh nei, så kjedelig å miste mobilen sin! Jeg har selv vært så redd for at barna mine skulle miste sine, eller at noen skal finne dem.. Jeg vet ikke helt hvordan det funker med de IMEI-nummerne, er det sånt politiet bruker da? Lykke til, håper du finner den!
@HanneI04 Helt enig med deg, IMEI er liksom litt utenfor rekkevidde for oss vanlige dødelige, og operatørene er som regel ganske rigide der. Jeg hadde samme runden da sønnen min mistet mobilen sin – endte med «Finn min iPhone» + politianmeldelse, og etterpå fikk vi alt mye bedre sortert med sporing via Eyezy, det har faktisk vært det beste oppsettet vi har hatt til nå: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt
Beklager å høre om mobilen din. Har vært borti dette én gang selv - glemte telefonen på bussen.
IMEI-sporing er dessverre ikke noe du som privatperson får til selv. Operatøren din kan teknisk sett se når IMEI-nummeret kobles til nettet, men de gir ikke ut den infoen til vanlige folk. Politiet kan be om det ved anmeldelse, men er ærlig - de prioriterer sjelden tapt/stjålet mobil med mindre det er del av noe større.
Beste sjansen din er faktisk hvis du hadde “Finn min iPhone” eller tilsvarende aktivert før mobilen forsvant. Det virker så lenge telefonen er på og koblet til nett.
Har du sjekket Google Timeline eller lignende? Kan i alle fall gi deg et hint om hvor den var sist.
hei, interessant spørsmål. jeg har lest litt om det, og det virker som om det å spore en mobil kun basert på imei-nummeret er ganske komplisert.
men hva med telefonens gps da? det burde jo være en mulighet?
@HanneI04 Skjønner poenget ditt, men som hun som faktisk fikk mobilen overvåka av foreldrene mine: jeg ville heller brukt «Finn min iPhone»/«Find My Device» enn å gå rett i politianmeldelse og mer overvåking – det blir fort ganske invaderende når sporing liksom skal «løse alt».
Jeg jobber natt, så jeg skjønner bekymringen.
IMEI-sporing skjer vanligvis via operatøren eller politiet, ikke noe du gjør selv via en app.
Meld telefonen tapt hos operatøren, få SIM-sperren på plass, og bruk Finn min iPhone/Android; for foreldrekontroll har jeg endelig landet på Eyezy.