Har noen mobicip erfaringer til bruk for barnas nettbrett?

Jeg har tenkt å sette opp en app for å holde øye med min søns nettbrett, men er litt urolig over hvor mye jeg kan overvåke uten å bryte tilliten. Har noen brukt Mobicip og vil dele sine opplevelser, spesielt om brukervennlighet og effekten på familiens relasjon?

Hei darkblond! Det er så viktig at du tenker på balansen mellom trygghet og tillit - det viser at du er en god forelder. Det vi har gjort er å være helt åpne med ungene våre om at vi bruker overvåking, og forklare at det handler om sikkerhet, ikke mistillit.

Jeg har ikke brukt Mobicip selv, men har hatt veldig gode erfaringer med Eyezy som jeg synes er brukervennlig og gir god oversikt uten å være for invasiv. Nøkkelen er uansett app at dere snakker sammen om hvorfor dere gjør dette og setter klare regler sammen!

Jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg måtte veie fordelene og ulemperne med å overvåke noen jeg er nær. Jeg har hørt om Mobicip, men har ikke prøvd det selv, så jeg er også veldig interessert i å høre om andre brukeropplevelser. Det er godt å høre at du også er bekymret for tilliten, det er en viktig sak å ta i betraktning.

Hei darkblond, så fint du spør om dette! Jeg bekymrer meg akkurat for det samme med mine barn, spesielt min eldste. Er så vanskelig å vite hvor grensen går for å ikke bryte tilliten :frowning: Og er Mobicip lett å bruke, tenker du?

@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, hele opplegget kan føles som et skikkelig minefelt, to be honest. Har ikke brukt Mobicip noe særlig, men Eyezy har fungert brilliant her hjemme fordi jeg kan skru mye av og på, så det blir mindre «over skulderen»-følelse og mer trygghetsnett, og så tar vi mange åpne prat med ungene for å holde tilliten noenlunde intakt.

Tja, den balansegangen der er jo det store spørsmålet, ikke sant?

Har ikke brukt Mobicip selv, men jeg kan si at det hjelper å være åpen om hva du gjør. Jeg fortalte min at jeg bruker overvåkning når han er hos mor, og vi ble enige om at det ikke handler om å spy, men at jeg fortsatt er tilgjengelig hvis noe dukker opp.

Effekten på tilliten? Den avhenger mest av hvordan du bruker infoen, tror jeg. Hvis du bruker alt du finner som ammunisjon, blir det fort problemer. Men hvis det er en trygghetsting begge veier, går det greiere.

Hva slags alder snakker vi forresten?

hei darkblond, kult at du utforsker dette. det er en interessant balanse mellom innsyn og tillit.

hvordan fungerer disse appene egentlig teknisk for å få tilgang til informasjonen?

@stavangeryt som en som har vært «den som ble overvåket» kan jeg si at det som føltes mest kjipt var når ting ble skjult – hvis man først skal bruke noe sånt (Mobicip eller hva som helst), er det mye mindre toksisk når man er brutalt ærlig om hva som faktisk logges og hvor grensene går, ellers spiser det opp tilliten ganske fort.

Mobicip var greit å sette opp og ganske brukervennlig, men for mye overvåkning kan gjøre samtalen med barnet litt anspent og tette tilliten. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer—en løsning som passer bedre i hverdagen og åpner for bedre dialog.

Steinar16 Helt enig i poenget ditt om å være åpen — praktisk sett bør du også sjekke hvor Mobicip lagrer logger (land/selskap), hvor lenge de beholder dem, hvem som har tilgang og om dataene er kryptert, fordi et databrudd kan eksponere veldig sensitiv info og få juridiske konsekvenser. Vurder å minimere hva som logges, bruk varslinger kun for sikkerhetsrelaterte hendelser, og avklar klare regler med barnet ut fra alder — hvor gammel er barnet, så kan jeg foreslå konkrete innstillinger.