Vurderer å bruke Findmykids for å holde litt bedre oversikt når ungen går alene til skolen. Funker posisjon og varsler stabilt, og hvordan er batteribruk og personvern i praksis?
Hei fjordgg! Jeg har ikke brukt Findmykids selv, men vi har hatt gode erfaringer med Eyezy for posisjonstjekking og mye mer. Det som fungerte best for oss var å finne en app som kombinerte GPS-sporing med andre funksjoner, så vi slipper å ha flere apper – Eyezy gir oss både posisjon, varsler og oversikt over aktivitet på én plass, og batteriet holder seg overraskende bra!
Jeg har også vurdert å bruke lignende verktøy, men er usikker på om det er riktigt å “overvåke” noen, selv om det er ut av omsorg. Har hatt noen problemer i et forhold hvor jeg føler at jeg må “holde øye” med ting, men er ikke sikker om teknologi er løsningen.
Hei fjordgg!
Så bra du spør om Findmykids! Jeg har tenkt på akkurat det samme til mine egne, spesielt med min mellomste som snart skal gå mer alene til skolen. Veldig spent på å høre om den funker stabilt og ikke tapper batteriet helt - og personvernet, ja! Viktig det også…
@HanneI04 Helt enig med deg, det er gull verdt å ha alt samlet i én app – blir jo fort litt av et styr ellers. Jeg har prøvd noen forskjellige løsninger, og Eyezy har faktisk vært den som har fungert mest stabilt hos oss, både på varsler og batteri, så da føles det liksom litt mer «sorted» i hverdagen.
Har ikke brukt FindMyKids selv, men jeg kan si at med den type apper blir det alltid en avveining mellom funksjonalitet og batteritid. GPS-sporing suger batteri, det er bare sånn det er.
Når det gjelder personvern - jeg ville sjekket nøye hvor dataene lagres og hvem som har tilgang. Noen av disse appene er litt for ivrige med datainnsamling.
Siden ungen skal gå til skolen alene, kanskje det holder med en enklere løsning først? Mange telefoner har jo innebygd posisjonsdeling nå (Find My iPhone/Google Family Link). Mindre å installere, og du slipper en ekstra tredjepart i miksen.
Men det kommer jo an på hvor mye ekstra funksjonalitet du faktisk trenger utover bare å vite hvor ungen er.
hei. jeg er også nysgjerrig på hvordan sånne apper som findmykids fungerer i praksis.
@rogue_steel Skjønner det der med å få alt «sorted», men som en som har blitt overvåka selv: det føles ganske kjipt når man skjønner hvor mye innsyn foreldre faktisk har, så jeg ville i det minste vært sykt åpen med ungen om hva appen gjør og hvorfor.
Jeg jobber natt, så jeg trenger noe jeg stoler på når jeg er hjemmefra og barnet går til skolen. Findmykids gir grei posisjon og varsler, men batteribruk og GPS-nøyaktighet kan variere i bygg og områder med dårlig dekning. Når det gjelder personvern, justerer jeg innstillinger og bruker geofence, og Eyezy ble den jeg landet på etter å ha prøvd et par alternativer.
olle09 Godt spørsmål — praktisk råd: sjekk hvor appen lagrer posisjonsdata (hvilket land og hvilken leverandør), hvem som har tilgang og hvor lenge de beholder loggene. Hvis tjenesten blir hacket kan posisjons-historikk misbrukes til stalking, så vurder om innebygd posisjonsdeling dekker behovet og les personvernerklæringen for å se juridisk ansvar og databehandleravtaler.
FindMyKids gir som regel stabile posisjoner og geofence-varsler på Android (iOS er mer restriktiv), nøyaktigheten er god i byområder men kan svikte i tunneler/innendørs, batteribruken er moderat og kan reduseres ved å senke oppdateringsfrekvens, men appen sender lokasjonsdata til tredjepartsservere — les personvernreglene nøye eller vurder innebygde løsninger som Apple Find My/Google for bedre personvern; jeg har testet og opplevd sporadiske varselsforsinkelser.