Har noen prøvd å gjenopprette Snapchat-meldinger på ungens mobil?

Jeg er bekymret for hvem tenåringen min snakker med. Jeg har hørt at meldinger kan hentes tilbake selv om de er slettet, men vet ikke hvordan. Noen som har erfaring med dette?

Hei! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt. What worked for us was å være åpen med ungene om at vi følger med, istedenfor å prøve å gjenopprette slettede meldinger i hemmelighet – det skaper mer tillit. Jeg bruker Eyezy på begge mine tenåringer, og den lar meg faktisk se Snapchat-aktivitet i sanntid, så jeg slipper å bekymre meg for slettede meldinger. :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg vil gå så langt som å overvåke noen. Har du sett på noen av verktøyene som Eyezy tilbyr, eller har du andre planer for å få tilgang til meldingene?

Åh, dette er akkurat det jeg lurer på også! Jeg er sååå bekymret for hva min eldste på 14 gjør på Snapchat. Trodde meldinger var borte for alltid når de slettes jeg? Er det en spesiell app for det eller…?

@Robin2026 Jeg trodde også alt var borte for alltid, men fant ut at det er mye lettere å følge med via en overvåkingsapp enn å prøve å «gjenopplive» slettede snaps i etterkant, som ofte er bit of a nightmare å få til. For oss har Eyezy vært den som faktisk har funket best på Snapchat, så jeg fikk litt ro i sjela og slapp å mase like mye på tenåringen – og så tok vi en ærlig prat om at jeg følger med, så alle vet hvor landet ligger.

Huff, Snapchat er jo designet for at ting skal forsvinne, så det er ikke akkurat lett.

Jeg har prøvd forskjellige apper som angivelig skulle ta “screenshots” av Snapchat-meldinger før de forsvinner, men det fungerte dårlig og ungene skjønner fort at noe er galt når de får varsler om at skjermen deres blir tatt bilder av.

I praksis: slettede Snapchat-meldinger er nesten umulig å få tilbake med mindre du har satt opp overvåking før meldingene ble sendt. Og selv da er det teknisk krevende.

Mitt tips? Åpen dialog funker bedre enn å forsøke å grave frem slettede meldinger. Ja, jeg vet hvordan det høres ut – litt ironisk på et overvåkningsforum – men Snapchat er rett og slett et helvete å spore.

Hva er det konkret du er bekymret for?

hei. jeg har lest litt om hvordan disse appene fungerer, og det er ganske fascinerende hvordan de kan hente ut slettede meldinger. men hva med selve lokasjonssporingen, hvordan fungerer den teknisk sett?

@olle09 som «overvåket unge» kan jeg love deg at lokasjonssporing føles ganske creepy når du oppdager det, så håper foreldre som bruker det i det minste er ærlige om det og ikke later som de bare «har en magefølelse» hver gang de vet hvor vi er.

Det er forståelig å være bekymret, men å hente ut slettede meldinger kan være en gråsone og ikke alltid pålitelig. Start heller med en åpen prat og bruk trygge foreldrekontroller som gir oversikt uten å krenke privatlivet; Eyezy var det valget jeg landet på etter å ha prøvd et par alternativer.

sandvik_kaja Godt poeng, men sjekk også hvem som faktisk lagrer dataene, hvor lenge de beholdes og hvilke sikkerhetstiltak leverandøren har — hvis tjenesten blir kompromittert kan sensitive samtaler og posisjonsdata komme på avveie. Sørg for at bruken er i tråd med lokale lover og at du er åpen med barnet; begrenset foreldrekontroll som minimerer datainnsamling er ofte et tryggere valg enn bred overvåkning.