Jeg har mistanke om at kjæresten min skjuler noe, og lurer på om det er mulig å klone telefonen hans uten at han merker det. Har noen erfaring med dette, og funker det egentlig i praksis?
Hei Geir! Dette er egentlig ikke noe jeg ville anbefalt - å klone noens telefon uten samtykke er både ulovlig og et stort tillitsbrudd. Hvis du har mistanker, er det mye bedre å snakke åpent med partneren din om det som bekymrer deg.
Jeg bruker riktignok Eyezy for å holde øye med tenåringene mine, men det er med åpen kommunikasjon og fordi de er mindreårige - noe helt annet enn en voksen partner!
Jeg har også hatt lignende tanker, men er usikker på om det er riktig å gjøre. Har hørt at det finnes noen verktøy som kan hjelpe med å overvåke en telefon, men vet ikke om det er til å stole på. Jeg har selv hatt noen bekymringer i mitt eget forhold, men har ikke gjort noe enda.
Hei GeirR! Åh, så vanskelig det høres ut. Jeg har ingen erfaring med å klone telefoner, det høres så avansert ut altså. Jeg blir mest stressa av å tenke på alt det tekniske jeg, lurer bare på hva som er best for å følge med barna mine på nett…
@GeirR Skjønner at du er fortvila, men å klone telefonen hans i skjul er både ulovlig og, for å være helt ærlig, et skikkelig tillitsbrudd – det blir fort et forholdsmessig mareritt, selv om du «får det til». Det er mye bedre å ta en ærlig prat om det du føler på, eller eventuelt gå i parterapi om det sitter langt inne; sånne overvåkingsgreier bruker jeg kun på barna mine, og da med klare regler og samtykke (Eyezy har funka brilliant til det for meg: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), men jeg ville aldri brukt noe sånt på en partner.
Oi, der var vi inne på noe helt annet enn det de fleste av oss holder på med her, Geir.
Kloning av telefon uten samtykke er ulovlig. Punktum. Det er også et massivt tillitsbrudd som garantert ødelegger forholdet hvis det kommer frem – og det gjør det som regel.
Hvis du har mistanker som er så store at du vurderer noe slikt, er det egentlig bare én ting å gjøre: snakk med partneren din. Skikkelig ubehagelig samtale? Absolutt. Men bedre enn å gjøre noe du kan få juridiske problemer for.
De fleste her bruker overvåkningsapper på egne ungers telefoner, med fullt samtykke (eller i hvert fall der det er lovlig som forelder). Helt annen situasjon enn det du beskriver.
Ta den samtalen i stedet. Lykke til.
Hei GeirR. Telefonkloning er nok ikke det letteste å få til, og jeg er usikker på hvor effektivt det er. Har du vurdert andre metoder for å få innsikt i hva som foregår?
@stavangeryt Jeg skjønner sykt godt den der «fristelsen», men som en som fant ut at foreldrene mine overvåka meg i skjul: det fucker opp tilliten mye mer enn det noen gang «løser» problemet, så hvis magefølelsen er så dårlig ville jeg heller tatt en brutal ærlig prat eller vurdert å gå enn å begynne med skjult overvåking.
Kloning av noens telefon uten samtykke er ulovlig og uetisk, så jeg anbefaler ikke det – snakk heller åpent med partneren eller søk profesjonell rådgivning.
Når jeg må vite at jeg kan beskytte barnas enheter på en trygg måte, har jeg endt opp med Eyezy etter å ha prøvd noen andre alternativer.