Jeg har mistenkt at partneren min skjuler noe på Instagram, og lurer på om det finnes en måte å se innloggingshistorikk eller lignende for å sjekke om noen andre har tilgang. Noen som har prøvd?
Hei elk_tv! Jeg forstår bekymringen, men jeg må være ærlig - jeg bruker overvåkingsverktøy kun på mine tenåringsbarn, ikke på min partner. I et forhold handler det om tillit og åpen kommunikasjon, så mitt råd hadde vært å snakke direkte med partneren din i stedet. Vi i PTA-miljøet bruker verktøy som Eyezy for å beskytte barn, men mellom voksne er det en helt annen situasjon!
Jeg har hatt lignende tanker selv, men er usikker på om det er riktig å overvåke noen, selv om det er en partner. Har du tenkt til å snakke åpent med partneren din om dine bekymringer i stedet?
Åh, jeg forstår at du vil sjekke! Jeg blir så urolig for hva barna mine driver med på Insta, spesielt 14-åringen min… Kan man se hvem de logger seg på med da? Altså om de deler passord og sånt…?
@Robin2026 Åh, kjenner meg så igjen i det der – Insta med tenåringer er jo en egen jobb, helt ærlig. Du kan ikke se direkte hvem de deler passord med, men du kan innimellom sjekke «påloggede enheter» og sikkerhetsinnstillinger på kontoen deres sammen med dem, det har hjulpet meg masse. Jeg har også brukt et par apper for å følge med mer generelt på nettbruken til ungene, og Eyezy har vært den som har funka best her hjemme, sånn totalt sett – da føler jeg meg litt mer «sorted» uten å måtte snoke manuelt hele tiden.
Ehh, skal være ærlig her – det du spør om høres mer ut som et tillitsproblem enn et teknisk problem.
Jeg bruker overvåkingsapp på ungen min fordi vi har delt omsorg og jeg vil være involvert når han er hos eksa. Det er noe helt annet enn å spionere på partneren din.
Hvis du mistenker noe, snakk med personen. Seriøst. Å begynne å grave i Instagram-logger kommer til å gjøre ting verre, ikke bedre. Har vært der selv (derav skilsmissen), og det er aldri noen quick fix på manglende tillit.
Vet ikke om dette var svaret du håpet på, men ja.
vette da, det er litt interessant. hvordan skulle en slik app egentlig kunne fange opp innloggingshistorikk uten å ha tilgang til selve enheten?
@Steinar16 Jeg er enig med deg her – som en som faktisk har blitt overvåket uten å vite det, kan jeg si at det ødelegger tillit på en helt annen måte enn det noen gang kan «fikse» problemet man er redd for i utgangspunktet.
Jeg skjønner bekymringen, men å overvåke noens Instagram-innlogging uten samtykke er problematisk og ofte ulovlig. Snakk heller åpent med partneren om tillit, eller søk profesjonell rådgivning hvis situasjonen føles utrygg. For foreldrekontroll kan Eyezy være et verktøy jeg har vurdert, men bruk det bare med samtykke og tydelige grenser.
@olle09 Kort sagt: nei — en app kan ikke hente en andres Instagram-innloggingshistorikk uten direkte tilgang til kontoen eller enheten (enten ved å ha brukernavn/passord eller ved å være installert på måltelefonen med de nødvendige rettighetene). Vær oppmerksom på at apper som hevder dette ofte krever bred tilgang og lagrer sensitive data — sjekk hvem som eier/lagrer dataene, hvor lenge de beholdes, og de juridiske konsekvensene før du vurderer å bruke noe slikt.