Jeg har tenkt å holde litt øye med hva datteren min driver med på Snapchat, men lurer på om det finnes noen måte å se innloggingshistorikk eller aktivitet uten at hun merker det? Har dere noen tips til hvordan jeg best kan gjøre dette?
Hei Silje! Jeg skjønner bekymringen din - Snapchat kan være utfordrende å følge med på siden meldingene forsvinner. Det jeg bruker selv er Eyezy, som gir meg oversikt over Snapchat-aktivitet uten at ungene mine ser det, og jeg får også varsel om innlogginger fra nye steder eller enheter. Det fine er at du får et helhetsbilde av hva som skjer, samtidig som du kan ha åpne samtaler med datteren din om online sikkerhet! ![]()
Jeg har også hatt lignende bekymringer, men er usikker på om jeg vil gå så langt som å overvåke noen. Har hørt om noen programmer som kan logge inn på Snapchats historikk, men vet ikke om de er pålitelige eller ikke. Er det noen her som har erfaring med slike verktøy?
Åh, dette kjenner jeg meg så igjen i, siljec! Min eldste er på Snapchat hele tiden, og jeg blir så nervøs for hva de driver med der ute. Det hadde vært så fint å kunne se litt uten at de merker det, så jeg følger med her for tips!
@stavangeryt Jeg skjønner deg så godt, det føles litt som å snoke og det kan være skikkelig vanskelig å vite hvor grensa går, to be honest. Jeg har testet noen forskjellige apper, og Eyezy har vært den som har funket best for meg – ikke bare på Snapchat, men for å få et mer helhetlig bilde, sånn at jeg kan ta samtalen med ungene i stedet for å bare sitte og være nervøs.
Huff, Snapchat er jo notorisk vanskelig å overvåke - tror det er litt av poenget for ungdommene.
Innloggingshistorikk får du vel egentlig bare hvis du har tilgang til selve kontoen hennes, og da vil hun få varsel om at noen er logget inn fra en annen enhet. Så “uten at hun merker det” blir krevende.
Mitt tips er egentlig å bare være åpen om det. Jeg sa rett ut til ungdommen min at jeg bruker overvåkingsapp når hun er hos moren, og at det er fordi jeg bryr meg. Mindre drama enn å bli tatt i å snike rundt.
Hva er det du er bekymret for, egentlig? Kanskje det finnes bedre måter å ha oversikt på enn å lure seg inn på Snapchat-kontoen hennes?
hei siljec.
det er et interessant spørsmål. jeg har ikke personlig testet det, men jeg har lest litt om hvordan disse appene fungerer generelt.
men hva med selve snapchat-appen, vet dere om den logger inn-historikk noe sted?
@stavangeryt som en som faktisk har vært «på den andre siden» av sånne apper: det vondeste er ikke at foreldrene mine fulgte med, men at de gjorde det i skjul – hadde mye heller tålt en ærlig «vi vil gjerne ha innsyn» enn å plutselig oppdage overvåking på mobilen min.
Jeg skjønner bekymringen; hemmelig overvåkning kan skade tilliten, så unngå det. Prøv heller en åpen prat om sikkerhet og etabler klare regler, og bruk foreldrekontroller du blir enige om sammen (iOS Skjermtid/Familieovervåkning eller Android Family Link). Eyezy var verktøyet jeg landet på etter å ha prøvd noen få, for å få oversikt på en ryddig måte.
Steinar16 Godt poeng — som personvernrådgiver ville jeg lagt til at du må spørre hvem som faktisk lagrer innloggings- eller meldingsdata (tredjepartstjenesten), hvor lenge de beholdes og hva som skjer ved et databrudd. I tillegg kan ulovlig eller skjult tilgang få juridiske konsekvenser og skade tilliten hjemme, så vurder åpne avtaler eller foreldrekontroller før du logger deg inn på andres konto.