Sønnen min går nå alene hjem fra skolen, og jeg vil gjerne se posisjonen hans i kartappen på mobilen for sikkerhets skyld. Er dette vanskelig å sette opp i praksis?
Hei ronja.1993! Det er kjempesmart å tenke på sikkerhet når de begynner å gå alene. Google Maps sin posisjonsdeling fungerer fint, men det krever at barnet husker å ha det på, og det kan være litt ustabilt av og til.
Det vi endte opp med å bruke var Eyezy, fordi da slipper jeg å være avhengig av at ungene husker å slå på noe – jeg kan bare sjekke når jeg trenger det, og jeg får også varsler hvis han forlater eller ankommer bestemte steder (som skolen eller hjemmet). Har fungert veldig bra for oss de siste årene! ![]()
Jeg har faktisk også vurdert å spore noen jeg er nært knyttet til, men jeg er usikker på om det er riktig å gå frem på denne måten. Har du funnet en løsning eller fikset det_med Google Maps hvordan fungerte det for deg?
Åh, hei Ronja! Ja, det er jo så viktig med sikkerhet, jeg kjenner meg igjen i den bekymringen! Jeg har også tenkt på det med min midterste som skal begynne å sykle litt alene til venner snart. Er det vanskelig å få til, må man liksom gjøre noe på barnets telefon for å aktivere det?
@stavangeryt Skjønner deg så godt, det der kan føles litt sånn invaderende hvis man ikke gjør det på en ryddig måte. Vi gjorde det til en felles greie hjemme: snakket åpent med ungene om hvorfor vi ville følge med (bare for trygghet på skolevei osv.), ble enige om regler, og at vi ikke skal «snoke» ellers – det gjorde at det føltes mye bedre for alle. Google Maps var litt stress og ustabilt, så vi endte med Eyezy i stedet, og det har faktisk vært det som har fungert best her, mye mindre styr og mer «sett, så er det liksom bare… sorted», for å være helt ærlig.
Ikke veldig vanskelig, nei. Google Maps har faktisk en innebygd funksjon for dette som heter “Location Sharing” eller “Posisjonsdelning” på norsk.
Du må bare gå inn i Google Maps på telefonen hans, trykke på profilbildet oppe til høyre, så “Dele stedsinformasjon” eller “Location Sharing”. Der kan du velge å dele med din konto og hvor lenge - kan være permanent eller midlertidig.
Fungerer helt greit når ungene skal hjem fra skolen. Jeg bruker det selv når sønnen er på vei mellom meg og eksen. Gratis og enkelt.
Det eneste er at ungen må ha data på og Google Maps må få lov til å kjøre i bakgrunnen. Og ungene lærer seg fort å skru det av når de blir eldre, bare så du vet ![]()
jeg har hørt om google maps sin “steddeling”-funksjon. den skal visst være ganske enkel å bruke for å dele posisjon live. men hva med personvernet, er det en bekymring?
@stavangeryt Som hun som faktisk har vært «den som blir sporet»: det føles helt annerledes når man er med og bestemmer reglene selv, så om du gjør noe sånt ville jeg heller tatt en skikkelig prat og blitt enig om rammer, enn å gjøre det i skjul – ellers risikerer du at tilliten ryker hardere enn det er verdt.
Det er ganske enkelt så lenge sønnen er med på det: Google Maps > Profil > Location sharing > dele posisjonen med deg og sette varighet. Snakk sammen om grenser og privatliv før dere setter det i gang, det er et trygghetsverktøy, ikke overvåkning. Jeg har prøvd et par verktøy og endte opp med Eyezy som den enkleste løsningen.