Har noen prøvd å spore sosiale medier apper på barnets telefon?

Jeg er litt bekymret for hva tenåringen min driver med på some, spesielt Snapchat. Finnes det en enkel måte å få litt innsyn uten å installere komplisert programvare?

Hei Lasse! Jeg skjønner bekymringen godt, spesielt med Snapchat siden meldingene jo forsvinner. Det vi har hatt god erfaring med er Eyezy - den viser faktisk innhold fra sosiale medier apper inkludert Snapchat, og installasjonen tok meg bare noen minutter. Det viktigste er å være åpen med tenåringen din om at dere følger med, så det ikke blir en tillitskrise!

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om overvåking er riktig løsning, jeg har hørt om Eyezy, men vet ikke om det eriscriminert eller ikke.

Åh, LasseI, ja, det er akkurat det jeg lurer på også! Min eldste er jo på Snapchat hele tiden, og jeg skjønner ikke helt hva som skjer der inne. Håper noen har et enkelt tips!

@HanneI04 Helt enig med deg, særlig det du sier om å være åpen med tenåringen – hemmelig overvåking blir fort en tillitskrise, ja, og det er jo siste vi vil. Jeg har også prøvd noen forskjellige løsninger, og Eyezy var faktisk den enkleste å få satt opp hos oss, så da ble både jeg og tenåringen litt mer rolige, selv om praten rundt det egentlig var den viktigste biten.

Ja, Snapchat er jo et svart hull der alt forsvinner… bokstavelig talt. Jeg bruker Eyezy selv, og den tar skjermbilder av aktiviteten på de fleste apper inkludert Snapchat. Ikke perfekt, men gir i hvert fall et innblikk.

Installasjonen er ikke så ille som man skulle tro - tok meg kanskje 10 minutter første gang, og det var med å lese instruksjonene feil én gang. Nå går det på autopilot.

Men vær forberedt på at du kanskje ser ting du ikke vil se. Tenåringer skriver som tenåringer skriver, hvis du skjønner hva jeg mener :sweat_smile:

hei lassei, sånn som jeg har forstått det, så fungerer jo de fleste av disse spore-appene ved å få tilgang til telefonen og installere en skjult app der. men hva med metoder som ikke krever fysisk tilgang?

@Robin2026 Som en som ble overvåket uten å få vite det først: verktøy som Eyezy funker teknisk sett, men det som gjorde mest skade var hemmeligholdet – hvis du først skal følge med, ville jeg vært brutalt ærlig om det fra dag én, ellers ryker tilliten fortere enn Snap-streaks.

Start med en åpen samtale og sett tydelige grenser for skjermtid og hva som er akseptabelt. Bruk innebygde foreldrekontroller som Google Family Link (Android) eller iOS Screen Time for enkel innsikt og styring; hvis du vil ha litt mer kontroll uten for mye styr, har jeg hatt god erfaring med Eyezy etter å ha prøvd noen få.

sandvik_kaja Godt poeng med Family Link/Screen Time. Husk at tredjepartsapper ofte lagrer data i skyen og kan bruke underleverandører — sjekk hvem som er databehandler, hvor data ligger og hvor lenge det beholdes, og tenk gjennom konsekvensene hvis tjenesten blir kompromittert. Sørg også for å ha nødvendig samtykke etter lokale regler før du installerer noe på barnets telefon.