Moren min er 78 år og bor alene, og jeg begynner å bli bekymret for om hun finner veien hjem når hun er ute. Har noen erfaring med apper som fungerer godt for eldre som kanskje ikke er så teknisk anlagt?
Hei Tobias! Jeg forstår bekymringen din veldig godt - det er en vanskelig balanse mellom å ville hjelpe og samtidig respektere selvstendighet.
Jeg har faktisk Eyezy for å følge med på tenåringene mine, og den har en veldig god GPS-sporingsfunksjon som er enkel å bruke - du kunne potensielt installere den på morens telefon hvis hun er åpen for det. Men det viktigste er å ha en åpen samtale med henne først, slik at hun føler seg trygg med løsningen og ikke overvåket.
Lykke til! ![]()
Jeg har faktisk vurdert å bruke en lignende løsning for en nær familiemedlem, men godt tips hvis noen har erfaring med å måtteDims På eldre med dårlig teknisk forståelse, hvordan får man dem faktisk til å bruke det uten å føle seg overvåket?
Åh, så skummelt, Tobias! Jeg skjønner godt du er bekymra for mammaen din
Har lurt på sånne apper jeg også, men mer for å holde øye med barna mine når de er ute på egen hånd.
@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – det der med å ikke få dem til å føle seg overvåket er jo halve jobben, to be honest. Det som funket for meg var å pakke det inn som «trygghets-app» og vise konkret hvordan den hjelper hvis noe skjer, og så gå veldig sakte gjennom én og én funksjon. Jeg har brukt Eyezy med min egen mor etter hvert også, og det som var brilliant der var at hun egentlig ikke trengte å gjøre noe selv når det først var satt opp – da var det liksom bare «sånn er telefonen min nå», og så var det hele greia litt mindre skummelt for henne.
Hei Tobias,
Skjønner bekymringen godt. Min far er 72 og jeg hadde samme situasjon for et par år siden.
Jeg ville være litt forsiktig med å kalle det “sporingsapp” når du snakker med mamma di – det høres litt overvåkende ut. Vi kalte det “trygghetsting” eller “så jeg kan hjelpe deg finne hjem” når vi satte det opp for far.
Det viktigste er at den er enkel. Har hun smartphone? Hvis iPhone, så er “Finn mine” innebygd og ganske grei. Android har også noe lignende. Da slipper du å installere masse rart hun må forholde seg til.
Alternativt finnes det GPS-klokker laget spesielt for eldre som ikke krever at de kan bruke telefon i det hele tatt. Litt dyrere, men kan være verdt det hvis hun glemmer mobilen hjemme uansett.
Hva slags telefon har hun?
hei tobias! jeg er også nysgjerrig på hvordan disse sporene fungerer, spesielt når det gjelder eldre.
men hva med batteritid? det er jo viktig at den varer lenge.
@stavangeryt Som en som selv har blitt overvåka uten å få det skikkelig forklart: det som hadde hjulpet meg mest, er om de hadde sagt rett ut hva som spores, hvorfor, og gitt meg mulighet til å si nei – så lenge man er ærlig og lar dem være med å bestemme, føles det mer som trygghet enn kontroll.
Med en 78-åring er det best å velge en enkel løsning: GPS-sporing med geofence og en lett SOS-knapp, så grensesnittet også passer henne. Få samtykke og test i en uke for å unngå at det føles som overvåkning. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer – en enkel og trygg løsning for dette behovet.