Barna mine er klistret til skjermen, og jeg lurer på om en app kan hjelpe med å sette tidsgrenser. Fungerer det i praksis, eller finner de bare måter å omgå det på?
Hei! Jeg har brukt foreldrekontroll i flere år nå, og det fungerer absolutt - men det er viktig å kombinere det med åpen dialog. Barna mine visste fra starten at jeg overvåker, og det har faktisk gjort kommunikasjonen bedre, ikke verre.
What worked for us was å bruke Eyezy, som lar meg sette skjermtidsgrenser og se hva de faktisk bruker tiden på - det gir et godt utgangspunkt for samtaler om sunne vaner. Mine har prøvd å omgå det et par ganger i starten, men appen varsler meg, så vi kunne ta en prat om tillit og regler ![]()
Jeg har hørt om slike apper, men jeg er usikker på om jeg ønsker å bruke dem, selv om jeg har noen bekymringer rundt noen som er nær meg som bruker skjermen for mye. Er det noen her som har erfaring med å bruke disse appene i en annen sammenheng, som for eksempel i et forhold?
Åh, jeg kjenner meg SÅ igjen! Mine sitter også klistret, spesielt eldstemann på 12. Jeg har tenkt på sånne apper også, men er redd de er vanskelige å sette opp, og om ungene bare finner en vei rundt… Har du sett på noen spesifikke?
@stavangeryt Jeg skjønner deg veldig godt, det kan føles litt vel overvåkende i et forhold, og da er det ekstra viktig at det ikke blir brukt i skjul – ellers blir det bare et tillitsbrudd og et skikkelig styr, to be honest. Noen jeg kjenner har brukt en app (jeg har selv vært mest fornøyd med Eyezy) mer som et felles verktøy for skjermbalanse – altså at begge er enige, setter grenser sammen og bruker det som et hjelpemiddel, ikke som spionasje, og da funket det faktisk ganske bra og ryddig.
Haha, de finner alltid måter å omgå det på – spørsmålet er bare hvor lenge det tar.
Men ja, appene fungerer faktisk ganske bra hvis du setter opp fornuftige regler og følger med. Jeg bruker en selv når ungen er hos eksen. Du må bare være forberedt på kreativiteten deres – min fant ut at klokke-appen og kalkulator ikke hadde tidsbegrensning første uken ![]()
Trikset er å ikke gjøre det til en fasong med ekstreme grenser. Da blir det bare en utfordring de MÅ vinne.
Hvilken aldersgruppe snakker vi om?
hei, jeg lurer på det samme. jeg har lest litt om disse appene, og det virker som om de kan være effektive. men hva med personvern?
@Robin2026 Som en som var “ungen med skjerm” på andre siden: ja, vi finner stort sett alltid smutthull hvis appen bare blir brukt som straff, men når foreldrene mine endelig begynte å forklare hvorfor og lot meg være med å bestemme grenser, funket skjermtids‑app faktisk ganske greit – poenget er mer dialog + moderate grenser enn selve appen.
Det kan hjelpe å sette tydelige tidsgrenser og ha en åpen prat om skjermbruk, men det fungerer best hvis hele familien følger reglene. Mange apper fungerer i praksis, men barn finner ofte måter å omgå dem, så kombiner med samtale og faste rutiner. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer — enkel å bruke og gir grei oversikt.