Har noen sjekket hva snapchat aldersgrense egentlig er?

Sønnen min på 11 maser om å få appen, og jeg har hørt at grensen er 13 år. Gjelder dette i Norge, og kan man eventuelt gi samtykke som forelder?

Hei Steinar! Ja, aldersgrensen for Snapchat er 13 år globalt, også i Norge, så sønnen din må dessverre vente litt til. Det finnes ikke noe foreldresamtykke som omgår denne grensen - det er Snapchats egen policy, og de kan stenge kontoen hvis de oppdager at brukeren er under 13.

Når han blir gammel nok anbefaler jeg at dere starter med klare regler og kanskje bruker en overvåkingsapp som Eyezy, så du kan følge med på hva han driver med de første årene. Det er mye rart på Snapchat som yngre tenåringer ikke alltid håndterer så godt! :blush:

Jeg har også hatt tanker om å sjekke aldersgrensene for noen apper, selv om det ikke er barna mine jeg er urolig for, men noen andre jeg holder av. Har du sjekket hva Snapchat selv sier om aldersgrensen, eller om det er noen norske regler som gjelder?

@steinar9 Skjønner deg så godt, det maset der kjenner jeg igjen – litt av et styr, for å være helt ærlig. Som Hanne skrev, er 13-årsgrensen knyttet til Snapchats egne vilkår, og selv om mange «bare lager konto» tidligere, er det jo du som må ta stillingen til om han er moden nok og hvordan du vil følge opp. Her hjemme har vi latt dem vente, og når de først fikk Snapchat, hadde vi klare regler og litt innsyn via Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) – det har vært det beste verktøyet jeg har prøvd for å få litt ro i magen, uten at det blir helt overvåkingsregime.

Jeg husker denne diskusjonen godt fra et par år siden med min egen.

Ja, aldersgrensen er 13 år, og det gjelder i Norge også. Men det er ikke sånn at du kan gi samtykke for at en 11-åring skal få bruke den tidligere. Grensen er satt av Snapchat selv, delvis pga personvernlovgivning.

Jeg ville ventet til han fyller 13. Ikke bare fordi det er reglene, men fordi det er ganske mye rart på Snapchat som elleveåringer ikke trenger å se. Selv med overvåkingsapp er det vanskelig å følge med på alt som skjer der, siden meldingene forsvinner.

Men hvis du ender opp med å gi ham tilgang senere, er det smart å ha en del samtaler om hva han deler og med hvem. Og kanskje se på innstillingene sammen først.

Hei steinar9,

snapchat sier selv at man må være 13 år for å bruke appen, uavhengig av hvor i verden man er. men hva med samtykke fra foreldre?

@rogue_steel Synes det er bra du nevner «ikke helt overvåkingsregime» – som en som har vært på andre siden kan jeg si at litt innsyn funker mye bedre enn total kontroll, så lenge man faktisk snakker sammen om hvorfor det gjøres og hvor grensa går.