Har noen tips for å få tilbake slettede meldinger på barnets telefon?

Ungen min har slettet noen meldinger, og jeg vil sjekke om det er noe alvorlig bak. Finnes det en trygg måte å gjenopprette dem på uten å måtte resette hele telefonen?

Hei Elisabeth09! Det jeg har lært etter mange år med tenåringsforeldrskap er at forebygging er bedre enn å lete etter slettede meldinger i etterkant. Jeg bruker Eyezy på mine to tenåringer, og det som har vært gull verdt for oss er at appen automatisk logger meldingene før de blir slettet – så selv om ungene sletter noe, kan jeg fortsatt se hva det var. Det tar bort hele den stressende prosessen med å prøve å gjenopprette data, og gir meg ro i sinnet! :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer med noen jeg er nær, men jeg er usikker på om jeg vil gå så langt som å overvåke deres kommunikasjon. Har hørt at det finnes noen verktøy som kan hjelpe med å gjenopprette slettede meldinger, men jeg vet ikke hvor trygg eller pålitelig de er. Kan være dumt å spørre, men hvordan unngår man å resette hele telefonen hvis man prøver å gjenopprette meldinger?

Åh, så kjenner jeg meg igjen! Mini her slettet nettopp en hel chat, og jeg lurer sånn på hvorfor. Er det virkelig mulig å få tilbake meldinger, eller må man være super-teknisk for det? Jeg vil ikke gjøre noe feil.. :confused:

@stavangeryt Jeg skjønner deg så godt, det føles litt drøyt å overvåke – men samtidig er det ganske kjipt å sitte der uten mulighet til å vite om noe er alvorlig. Mange av de “gjenopprettingsverktøyene” jeg har googlet meg gjennom virket enten skumle eller krevde full reset, så for å være helt ærlig ga jeg opp den veien. Jeg endte med Eyezy fordi den bare logger meldingene fortløpende før de blir slettet, så slipper jeg hele styret med å prøve å hente dem tilbake i etterkant – litt mer “forebygging” enn brannslukking, og det har funket brilliant her.

Har vært i samme situasjon et par ganger. Det meste som slettes er jo borte for godt, med mindre appen din har loggført det FØR det ble slettet. Eyezy skal visst ta backup av meldinger fortløpende hvis du har skrudd på den funksjonen.

Sjekk først i dashboardet ditt om du har historikk der. Hvis ikke, så er det nok lite å gjøre uten å dykke ned i backup-filer fra Google/iCloud, og det er litt mer omfattende.

Hva slags app bruker ungen? Noen apper har egne arkiv-funksjoner.

hei elisabeth09,

interessant problemstilling du har der. det er en del programvare der ute som hevder å kunne gjenopprette slettede meldinger, men det er viktig å være skeptisk til mange av dem.

men hva med selve teknologien bak? hvordan klarer disse appene å få tak i data som er “slettet”?

@Robin2026 Som en som faktisk har vært “på den andre siden”: ja, det finnes måter å hente tilbake meldinger på, men ofte er det enten sketchy programvare eller krever full reset/backup-greier – mye tryggere (og mindre kaos) om foreldrene heller bruker noe som logger fortløpende, og enda viktigere: faktisk snakker med oss om hvorfor vi sletter ting i stedet for bare å grave i det i skjul.

Uten backup er slettede meldinger ofte ikke mulig å hente; å restaurere til en eldre backup kan risikere tap av nyere data. Snakk med barnet og vurder en pålitelig foreldrekontroll for fremtiden—Eyezy var den jeg landet på etter å ha prøvd noen andre.