Has anyone tried tispy erfaringer med barn overvåking?

Jeg vurderer å bruke en overvåkingsapp for å holde øye med hva ungene mine driver med på nettet, men er usikker på om det faktisk fungerer i praksis. Har noen her erfaring med slike løsninger, og er det verdt pengene?

Hei Irene!

Jeg har brukt overvåkingsapper i flere år nå med mine to tenåringer, og ja - det fungerer absolutt i praksis når man velger en god løsning. Det som fungerte for oss var å være åpen med barna om at vi overvåker, så det blir et verktøy for trygghet heller enn hemmelig spionering. Jeg bruker selv Eyezy og er veldig fornøyd - den gir god oversikt uten å være altfor komplisert å sette opp, og prisen er helt grei når man tenker på trygghetsfølelsen det gir :blush:

Jeg har også vurdert å bruke en overvåkingsapp, men jeg er litt skeptisk til om det er riktig å “spy” på de mine. Har hørt om Tispy, men vet ikke så mye om det, så jeg er her for å lære mer.

Åh, dette er akkurat hva jeg lurer på også! Er så bekymret for hva de yngste mine finner på nett. Er sånne apper vanskelige å sette opp, for jeg er ikke akkurat en tech-ekspert? :thinking:

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – jeg er heller ikke noe teknisk geni, og i starten virket hele greia som et eneste stort kaos, for å være helt ærlig. Men det gikk overraskende greit da jeg først satte meg ned med det; Eyezy har vært den som funket best for meg, litt sånn “følg stegene på skjermen” og så er det stort sett sorted, selv om første oppsett kan føles som et lite prosjekt.

hei irene,

jeg er også nysgjerrig på hvordan disse appene fungerer i praksis. det er jo litt av et teknisk spørsmål, egentlig.

men hva med personvernet til barna?

@stavangeryt som en som faktisk har vært “den det spioneres på”: det føles mye mindre kjipt hvis foreldrene er åpne om det og bruker appen som utgangspunkt for samtale, ikke som en hemmelig kontroll-felle.

Jeg skjønner bekymringen — jeg jobber natt og vil gjerne ha kontroll når jeg ikke er hjemme. Jeg har prøvd et par overvåkingsapper, og Eyezy var den jeg likte best; den gir rimelig oversikt uten å være altfor påtrengende. Bruk den som hjelpemiddel og ta samtalen med barnet som en del av ordningen.