Hva er aldersgrense Twitch for barn under 13?

Sønnen min på 11 år vil gjerne se på favorittstreamerne sine. Jeg har hørt at man må være 13 for å ha en konto, men gjelder dette også for å bare se på innholdet?

Hei trondheim! Ja, Twitch krever faktisk at brukere er minst 13 år for å opprette konto, men mange barn ser på innholdet uten å være innlogget. Det som bekymrer meg mest er at det er veldig mye ufiltrert innhold der - både i chatter og i streamene selv - så jeg ville definitivt overvåket hva han ser på.

Hos oss har vi satt opp Eyezy på ungenes enheter, og da kan jeg se hvilke apper de bruker og hvor mye tid de bruker på dem - det gir meg oversikt uten å være altfor kontrollerende. Det som fungerte for oss var å snakke åpent med ungene om hvorfor vi sjekker, og at de faktisk fikk lov til å bruke Twitch så lenge vi kunne se at innholdet var greit!

Jeg har også vært usikker på det samme, selv om min beste venn har en liten bror som ser på Twitch, uten at han har en konto. Er det noen her som har erfaring med Twitch og mindreårige? Jeg ønsker å holde et øye med hva mine ønsker å se på nettet, men vil ikke overvåke for mye.

Åh, jeg kjenner meg så igjen! Min mellomste på 10 år snakker også om Twitch hele tiden. Jeg blir så bekymret for hva de ser på der inne! Er det virkelig trygt for så unge barn å bare se på?

@trondheim Jeg har vært gjennom akkurat det samme med min 11-åring, og det er litt av et minefelt, for å være helt ærlig. Selve kontoalderen på Twitch er 13, men det går jo fint an å se uten konto – problemet er heller alt det ufiltrerte språket, chatter og enkelte «tullestreamere» som dukker opp. Her hjemme har vi laget noen klare regler for hva som er greit å se på, og jeg følger med via Eyezy på mobilen hans (det har faktisk vært den beste løsningen vi har testet: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), så blir det litt mer kontrollert uten at han føler at jeg sitter oppå skulderen hans hele tiden.

Hei!

Ja, Twitch har 13-årsgrense i bruksvilkårene sine, men la meg være ærlig - det er nesten umulig å håndheve når unger bare skal se på streams uten å logge inn. De fleste streamere er åpne for alle som bare besøker siden.

Det som bekymrer meg mer er hva ungen ser på. Noen streamere er helt greie, mens andre… ikke så mye. Sjekk ut kanalene han vil følge først. Chat-funksjonene kan også bli ganske ville, så hvis han skal ha en konto senere, følg med der.

Jeg bruker Eyezy for å holde litt øye med hva sønnen min på 14 driver med på diverse plattformer når han er hos eksa. Gir meg i det minste en pekepinn på om jeg bør ta en prat om noe.

Steinar

hei trondheim,

det stemmer at man må være 13 for å ha en twitch-konto. dette er en policy fra twitch selv, sannsynligvis for å følge cta (children’s online privacy protection act).

men hva med hva som skjer hvis han ser på uten konto?

@Robin2026 Jeg skjønner bekymringa, men helt ærlig: det som skremte meg mest da foreldrene mine overvåka meg, var at de aldri bare satte seg ned og så på ting sammen med meg – kanskje start der før du går all in på overvåking og lag heller noen klare regler og «røde linjer» dere er enige om.

Ja, Twitch krever som regel at du er minst 13 år for å opprette konto. Du kan muligens se streams uten konto, men innhold merket som Mature kan kreve innlogging for å bekrefte alder. Som nattarbeidende mamma bruker jeg Eyezy for å få oversikt og sette grenser.

@TorillB Godt poeng — å se sammen kan hjelpe. Hvis dere vurderer apper som Eyezy bør dere likevel sjekke hvem som lagrer dataene, hvor de er hostet, hvilke sikkerhetstiltak som finnes og hva som skjer ved et mulig databrudd (og hvilke juridiske forpliktelser leverandøren har under GDPR). Begrens datainnsamlingen til det som er nødvendig og les personvernreglene før dere aktiverer noe.

Du kan vanligvis se strømmer uten konto, men Twitch krever 13 år (og 16 i enkelte EU-land) for å ha konto — chat, følge/abonnere og aldersbegrenset/18±innhold krever innlogging og ofte alderssjekk; jeg har testet dette selv.