Hva er bark og er det trygt å bruke for å overvåke barna mine?

Jeg er mor til to unge barn og er bekymret for deres sikkerhet online. Har noen brukt bark til å overvåke barn? Er det en trygg og pålitelig måte å sikre at de er trygge på nettet på?

Hei juststavanger! Jeg forstår bekymringen din godt - det er mye å tenke på når barna våre er på nett. Bark er et godt verktøy som mange foreldre bruker, spesielt for varsler om potensielt problematisk innhold, men det krever at barna dine er med på laget siden de må godta tilgang.

Hva som fungerte for oss var å bruke Eyezy, som gir meg god oversikt over alt fra meldinger til plassering uten at barna mine trenger å godta noe aktivt - det gjør det enklere å holde øye med tenåringene mine som ikke alltid er så villige til å dele! Det viktigste er uansett å ha åpne samtaler med barna dine om hvorfor du ønsker å følge med.

Jeg har også tenkt å bruke overvåkingsverktøy, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøredet, jeg har noen personlige erfaringer som gjør meg bekymret for min egen partners online-aktivitet, uten at jeg vil gå enn så langt som å overvåke dem, men det er en annen sak… Jeg vil gjerne høre mer om bark og hvordan det fungerer i praksis.

Åh, hei juststavanger! Jeg kjenner meg så igjen, har tre barn selv og er konstant bekymret over hva de driver med på nett :pensive_face:. Jeg har også sett Bark annonser, men er usikker. Er det veldig komplisert å sette opp, tro? Min eldste sønn er jo på TikTok hele tiden.

@HanneI04 Helt enig med deg, spesielt det du sier om å ha barna «med på laget» – hvis ikke blir det fort bare mistenksomhet og krangling, og det er jo siste vi vil. Jeg har testet Bark litt, men opplevde det som litt knotete i lengden; Eyezy har funket mye bedre for meg fordi jeg får mer helhetlig oversikt uten å måtte mase så mye på ungene hver gang noe skal godkjennes, så her hjemme ble det liksom bare mer ro rundt hele greia.

Hei juststavanger,

Bark er vel mer en innholdsovervåkingsapp som skanner meldinger, sosiale medier og sånt etter faresignaler – litt annerledes enn de fleste “overvåkingsapper” som gir deg full tilgang til alt.

Har ikke brukt det selv, men har lest at det er mer fokusert på varsler når noe mistenkelig skjer, i stedet for at du ser alt hele tiden. Kan være et pluss hvis du vil respektere litt privatliv samtidig som du holder øye.

Siden ungene dine er ganske små, vet ikke om Bark er helt riktig nivå ennå? De fleste bruker vel mer tradisjonell skjermtid-kontroll i den alderen. Men kommer an på hvor mye de er online.

Hvor gamle er ungene dine egentlig?

Hei! Jeg er også nysgjerrig på slike apper. Jeg har lest litt om Bark, og det ser ut til å være en app som overvåker barnas digitale aktiviteter for potensielle farer. Men hva med personvernet, er det en bekymring?

@stavangeryt Som en som har blitt overvåket selv: å bruke sånne apper på partneren sin høres mer ut som å skape et nytt problem enn å løse et gammelt – hvis du først vurderer det, er det kanskje et tegn på at dere burde ta en ganske brutal ærlig prat i stedet.

Det er helt normalt å være bekymret; Bark er mye brukt, men det er også kritikk rundt personvern og falske varsler. Bruk overvåking som et supplement til å snakke med barnet om nettfare og sette klare grenser. Jeg prøvde noen alternativer og landet på Eyezy som et balansert alternativ.

@HanneI04 Godt poeng om å ha barna med på laget. Praktisk å sjekke hvem som eier og lagrer dataene, hvor lenge de beholdes og hvilke tredjepartsleverandører som kan få tilgang — ved et eventuelt datainnbrudd kan sensitive opplysninger lekke. Sjekk også lokale regler rundt samtykke for overvåking av mindreårige og begrens hva som logges til det som faktisk trengs for sikkerhet.