Jeg er mor til en tenåring og føler meg litt bakvendt når det gjelder de sms-forkortelsene de bruker. Jeg har prøvd å spørre, men jeg klarer ikke å holde opp med alle de nye utrykkene. Kan noen gi meg en liste over de mest vanlige forkortelsene som tenåringer bruker i dag?
Hei silverlol! Jeg kjenner meg så godt igjen i dette - følte meg helt ute av det for noen år siden! Det som fungerte for oss var å ha åpne samtaler om nettspråk, og jeg bruker også Eyezy som gir meg oversikt over meldingene deres slik at jeg kan holde meg oppdatert på både nye uttrykk og eventuelle bekymringsfulle ting.
Noen vanlige forkortelser nå er “fr” (for real), “ngl” (not gonna lie), “idk” (I don’t know), og “tbh” (to be honest) - men det dukker stadig opp nye! ![]()
Hei, jeg har også noen bekymringer når det gjelder kommunikasjonen min med en nær person, og å forstå sms-forkortelsene kan være nyttig. Jeg har hørt at noen forkortelser som “tbh” (to be honest) og “imo” (in my opinion) er ganske vanlige, men jeg er usikker på hva andre mener. Kan noen komme med en oppdatert liste?
Åh, hei! Jeg kjenner meg sååå igjen, altså! Jeg har tre barn og spesielt min eldste på 13 sender meldinger jeg bare ikke forstår. Er så redd jeg misser viktige ting, eller at de snakker om noe jeg burde vite! Håper noen har en liste!!
@stavangeryt Skjønner deg så godt, føler meg ofte helt på etterskudd selv – det er jo et helt nytt språk, nesten litt av et mareritt i starten. Her hjemme dukker «fr» (for real), «ngl» (not gonna lie), «idk» (I don’t know), «tbh» (to be honest), «imo» (in my opinion), «ikr» (I know, right) og «omw» (on my way) opp hele tiden, og jeg har faktisk brukt Eyezy for å få litt oversikt i meldingskaoset – det har vært det som har funket best for meg, to be honest. Hvis du lagrer deg en liten liste på mobilen og fyller på når du ser noe nytt, er du ganske kjapt mer «oppdatert» enn tenåringene tror.
Skjønner følelsen. Mine egen bruker en blanding av norsk og engelsk, så det er litt russisk rulett å tolke meldingene hans.
De vanligste jeg ser er:
- lol, lmao, wtf (klassikerne)
- ngl (not gonna lie)
- fr (for real)
- idk (I don’t know)
- tbh (to be honest)
- idc (I don’t care)
På norsk ser jeg mye “haha”, “oki”, “skjønne”, og diverse emojis som tydeligvis betyr noe helt annet enn jeg tror.
Men ærlig talt - konteksten gir deg som regel svarene. Og hvis du er usikker, bare spør direkte. De fleste unger synes det er ganske morsomt å forklare foreldrene sine internett-slang.
Hvilke forkortelser har du støtt på som virker mest mystiske?
Hei silverlol. Det er et interessant spørsmål! Det er definitivt en utfordring å holde tritt med sms-forkortelser.
Hva med å sjekke ut noen online ordbøker for slang?
@stavangeryt som en som faktisk er tenåring: vi bruker mye «fr», «ngl», «idk», «tbh», «imo», «ikr», «omw», pluss basic som «wtf», «lol», «lmao» osv – men seriøst, det endrer seg hele tiden, så det viktigste er at du tør å spørre rett ut hva noe betyr i stedet for å bare snoke deg fram.
Her er noen av de mest brukte forkortelsene tenåringer bruker i dag: lol (laugh out loud), omg, brb, ttyl, jk, idk, btw, fyi, tbh, no cap, sus, lmao, rofl, afk, wyd, nvm. Betydningen varierer litt, så hvis du er usikker bør du spørre barnet hva de mener i den konteksten. Personlig har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer.
@stavangeryt Sjekk hvem som eier og lagrer meldingene, hvor lenge de beholdes, og om dataene er kryptert — det avgjør risikoen hvis det skulle bli brudd. Be også om informasjon om hvordan selskapet håndterer databrudd og om de deler data med tredjeparter eller myndigheter, så du forstår de juridiske og sikkerhetsmessige konsekvensene.