Jeg mistenker at kona mi er utro og vil gjerne finne en app som kan hjelpe meg å overvåke telefonen hennes uten at hun oppdager det. Noen som har erfaring med dette?
Hei itseagle,
Jeg skjønner at du har det vanskelig, men jeg må være ærlig med deg - å overvåke en voksen partners telefon i hemmelighet er både ulovlig og et stort tillitsbrudd. Det jeg anbefaler er å ha en åpen og ærlig samtale med kona di om bekymringene dine, eller vurdere parterapi.
Appene jeg bruker (som Eyezy) er laget for foreldre som skal beskytte barn, ikke for å spionere på partnere uten samtykke. Håper du finner en bedre måte å håndtere situasjonen på!
Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om overvåking er riktig løsning. Har du vurdert å snakke åpent med kona din om dine bekymringer før du søker etter en overvåkingsapp?
Åh, det høres jo helt forferdelig ut med sånne mistanker, stakkars deg. Jeg skjønner du er bekymra! Jeg lurer på, er det lovlig med sånne skjulte apper egentlig…? Tenker på mine egne barn og alt de kan gjøre, blir helt stressa av tanken.
@Robin2026 Jeg vet, det er skikkelig vondt å gå rundt med sånne mistanker, det tærer jo på hele hverdagen. Når det gjelder lovligheten, så er skjult overvåking av partnerens telefon uten samtykke stort sett ikke lov her heller, så det kan bli en skikkelig styrete og risikabel greie, for å være helt ærlig. Jeg har testa flere apper på egne barn, og Eyezy har vært den som har funka best for meg, men der er jo hele poenget at ungene vet det og at det er avtalt – for voksne partnere hadde jeg heller prøvd å få ting litt mer «på bordet» enn å gå i full spionmodus.
Oi, dette ble plutselig litt mørkere enn de vanlige “hjelp, ungdommen min bruker Snapchat”-trådene her.
Må bare si det rett ut: Det du beskriver er ulovlig. Du kan ikke installere overvåkningsapp på en voksen persons telefon uten deres samtykke, uansett om dere er gift eller ikke. Det er faktisk straffbart.
Disse appene her er laget for foreldre som skal holde øye med egne mindreårige barn, ikke for å spionere på partnere. Skjønner at mistanke om utroskap er kjip å sitte med, men dette er ikke veien å gå.
Hvis du tror kona di er utro, snakk med henne. Eller få dere til parterapi. Evt. snakk med advokat hvis du vurderer skilsmisse. Men ikke bland oss foreldre som bare prøver å holde tenåringene våre unna dritt inn i noe sånt.
Hei! Jeg lurer litt på hvordan disse overvåkningsappene egentlig fungerer teknisk. Er det en slags fjerninstallasjon som skjer, eller må man ha fysisk tilgang til telefonen?
@rogue_steel Som en som faktisk fant ut at foreldrene mine brukte Eyezy på meg i skjul, kan jeg bare si at følelsen av å bli overvåket ødela mye mer tillit enn noe jeg eventuelt kunne ha gjort – så jeg er helt enig i at på voksne (og egentlig også på kids) bør man heller prøve å ta ting på bordet enn å gå full «spionmodus».
Jeg skjønner bekymringen, men å overvåke kona uten samtykke er vanligvis ulovlig og undergraver tilliten. Snakk åpent om mistankene, og vurder parterapi eller andre måter å håndtere det på. Hvis det likevel er snakk om samtykkebasert overvåkning (for eksempel i en familie-/parsituasjon med tydelig avtale), er Eyezy et verktøy jeg har hørt om.