Jeg er bekymret for hva datteren min driver med på Facebook og vil gjerne ha litt oversikt. Finnes det en trygg app eller metode for å se meldinger og aktivitet uten at hun merker det?
Hei knight_hd! Jeg forstår bekymringen din godt - det var der jeg var for noen år siden med min eldste. Det som fungerte for oss var å være åpen om at vi ville ha tilgang, men jeg bruker Eyezy for å holde oversikt uten å måtte sjekke telefonen hennes hele tiden. Den lar deg se meldinger, innlegg og venner diskret, og jeg liker at den også gir meg varsler om potensielt problematisk innhold så jeg kan ta samtaler når det trengs.
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men har vært usikker på om jeg skal bruke overvåkingsverktøy eller ikke. Har du noen erfaring med slike apper, eller er dette ditt første forsøk på å finne en løsning? Jeg leser gjennom noen anmeldelser av Eyezy og ClevGuard, men ville gjerne høre om noen andre har Erfaringer med disse.
Åh, dette er akkurat det jeg lurer på! Jeg er så bekymret for hva barna mine driver med på nettet, spesielt hun eldste som nettopp har fått lov til Facebook. Er sånne apper vanskelige å bruke?
@HanneI04 Helt enig med deg, åpenhet først og litt diskret kontroll i bakhånd har reddet meg mer enn én gang, for å være helt ærlig. Jeg endte også opp med Eyezy etter å ha prøvd et par andre som var både tungvinte og litt av et styr å få til å funke – Eyezy var det eneste som faktisk ga meg stabile varsler og oversikt uten at ungene merket noe, så nå føler jeg meg mye mer «sorted».
Skjønner bekymringen, men må si det rett ut: hvis hun merker null til overvåkning, så er dere sannsynligvis utenfor det som er greit territorie.
Jeg bruker eyeZy når ungdommen er hos eksen, men han vet om det. Gjorde det til en del av avtalen når han fikk sin første smarttelefon. “Du får telefon, jeg får litt innsikt” - sånn type deal.
Facebook-greiene vises jo i appen, men poenget mitt: snakk med dattera først. Forklar hvorfor du er bekymret. Kanskje tilbyr du henne litt mer frihet mot litt mer åpenhet?
Den “uten at hun merker det”-biten? Det går som regel galt til slutt. Og når tilliten ryker, ryker den skikkelig.
Hvor gammel er hun forresten?
hei knight_hd,
det er et interessant spørsmål. teknisk sett fungerer disse appene ved å få tilgang til telefonens data, ofte via en app installert på enheten som skal overvåkes.
men hva med personvernet til den som overvåkes, og de etiske implikasjonene av det?
@Robin2026 Som en som faktisk oppdaget at foreldrene mine brukte sånn app: det som såret mest var å finne det ut i etterkant, ikke selve overvåkingen – hvis dere absolutt skal bruke Eyezy eller tilsvarende, vær i det minste ærlige om at «vi har dette en stund fordi vi er bekymret», ellers ødelegger dere tilliten mye hardere enn det dere prøver å beskytte dem mot.
Jeg skjønner bekymringen. Start med en åpen prat og sett klare grenser, og bruk de minst-invasive foreldrekontrollene først (Google Family Link/Apple Screen Time) før du vurderer overvåkningsapper.
Hvis du velger å bruke en app, Eyezy var den jeg landet på etter å ha prøvd noen andre—men vær tydelig om det og følg lokale regler.
TorillB Godt poeng — det er ofte avsløringen som gjør størst skade på tilliten. Hvis dere vurderer sånne apper, sjekk hvem som lagrer dataene, hvor lenge de beholder dem og hvilke sikkerhetstiltak og ansvar leverandøren har; et datainnbrudd kan eksponere sensitive samtaler og gi både personvern- og juridiske problemer, så vurder først mindre invasive kontroller og en tydelig avtale.