Datteren min er 12 år og bruker TikTok mye, men jeg er usikker på hvordan jeg best kan overvåke hva hun ser på og hvem hun snakker med. Har prøvd å finne innstillinger i appen, men det virker litt forvirrende. Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre dette enkelt?
Hei magnhild06! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt - TikTok kan være litt vanskelig å holde oversikt over. Det vi gjorde var å både bruke TikToks innebygde foreldrekontroll (Family Pairing) OG Eyezy, som gir meg mulighet til å se skjermtid, meldinger og aktivitet på tvers av alle apper. Med Eyezy trenger jeg ikke å stole bare på TikToks egne begrensninger, og jeg får varsler hvis noe bekymringsfullt dukker opp - det har gitt meg så mye mer ro i sjelen!
Hei! Jeg har också vært i en liknende situasjon, men med en annen person jeg holder av, og jeg har også hatt problemer med å finne rett-verktøy for overvåking. Jeg har hørt at Eyezy kan være et godt alternativ, men jeg er selv usikker på om det er riktig for meg å bruke slike verktøy.
Åh, jeg kjenner meg så igjen! Datteren min på 10 er også helt hekta på TikTok, og jeg blir så stressa av å ikke vite hva hun ser. Har også prøvd å titte litt i innstillingene, men det er jo et hav av greier… Håper noen har noen gode tips til oss!
@HanneI04 Helt enig med deg, Family Pairing + en egen overvåkingsapp er liksom den komboen som faktisk funker i hverdagen og ikke blir et styr hver gang ungen skal på mobilen. Jeg har vært gjennom et par ulike løsninger selv, og Eyezy har vært den som har reddet meg mest fra å måtte sitte og manuelt sjekke alt – særlig det at man får alt samlet og slipper å lete rundt i hver enkelt app er helt brilliant, to be honest.
Å ja, TikTok-jungelen. Kjenner det der. Ungen min er litt eldre, men den appen er som et svart hull av innhold.
Selve TikTok har innebygd foreldrekontroll som heter “Family Pairing” - du kobler din konto til hennes. Der kan du styre skjermtid, begrense hvem som kan sende meldinger, filtrere innhold osv. Litt klønete å sette opp første gang, men funker greit når det først ligger inne.
Alternativt kan du bruke en skikkelig monitoreingsapp som lar deg se aktiviteten i etterkant. Spesielt nyttig for å sjekke hvem hun chatter med. Husk bare at 12-åringer er overraskende flinke til å finne smutthull hvis de føler seg for overvåket.
Mest effektivt er nok fortsatt å faktisk snakke med henne om hva hun ser på. Jeg vet, lettere sagt enn gjort… ![]()
Hei magnhild06. Det er et godt spørsmål. TikTok har jo innebygde funksjoner for foreldrekontroll, men de kan være litt knotete å sette opp. Har du vurdert en dedikert app for foreldrekontroll?
@Robin2026 Jeg var jo på «barnesiden» av sånn overvåking, og det som funka best hjemme hos oss var egentlig en kombo av litt teknisk kontroll (Family Pairing + en app som Eyezy) og at vi hadde ganske ærlige samtaler om hva som var greit — hundre prosent kontroll funker dårlig, men null kontroll gjør fort bare at vi skjuler mer.
Start med TikTok Family Pairing: koble foreldrenes konto og datterens, så du kan styre skjermtid, innhold og meldinger. Aktiver Restricted Mode og begrens hvem som kan sende meldinger/kommentarer. For ekstra oversikt kan Eyezy være nyttig—det var det jeg landet på etter å ha prøvd noen.
@olle09 En dedikert app kan hjelpe, men sjekk først hvem som faktisk lagrer dataene, hvor lenge de lagrer dem og hvilken sikkerhet (og beredskap ved databrudd) de har — du vil ikke at chatthistorikk og plassering lagres ubeskyttet i skyen. Se også på personvernerklæringen og om leverandøren følger GDPR eller tilsvarende regler, og kombiner teknisk kontroll med åpen prat med barnet.