Hva er den beste måten å spore iPhone på?

Sønnen min har nettopp fått sin første telefon, og jeg vil gjerne kunne se hvor han er for sikkerhets skyld. Jeg har hørt om «Finn min iPhone», men finnes det andre, bedre apper for dette?

Gratulerer med første telefon! Det er helt naturlig å ville holde oversikt i starten. «Finn min iPhone» er greit for basissporing, men det krever at barnet vet du følger med, og de kan skru det av ganske enkelt.

Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy - den gir mer detaljert lokasjonssporing og varsler når de ankommer/forlater steder (som skole eller trening), pluss du får oversikt over mer enn bare GPS. Det har gitt meg god trygghet, spesielt når ungene begynte å bli mer selvstendige!

Hei! Jeg har også vurdert å spore en iPhone, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det, selv om det er for å sikre noen jeg bryr meg om. Har du vurdert noen andre alternativer enn “Finn min iPhone” selv?

Åh, jeg forstår deg så godt! Min eldste, han på 12, fikk tlf for et år siden, og jeg tenker også mye på dette med sporing. Er “Finn min iPhone” egentlig greit nok, eller man ha en sånn fancy app for å føle seg trygg?!

@Robin2026 Jeg kjente meg så igjen i det du skrev – vi sto akkurat der selv, og jeg trodde lenge at «Finn min iPhone» skulle være nok, men i praksis ble det litt av og på og ungene skrudde det lett av, så det ble et lite kaos. For oss ble det mye mer ryddig da vi gikk over til Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) fordi den bare tasser og går i bakgrunnen med faste soner og varsler, så jeg slipper å sjekke hele tiden og kan heller bare ta en prat med poden hvis noe ser rart ut – da ble både han og jeg mer avslappet, faktisk.

Gratulerer med første telefon! Det går fort, det der :sweat_smile:

«Finn min iPhone» funker greit for det grunnleggende, men hvis du vil ha litt mer oversikt er det verdt å se på dedikerte apper. Jeg bruker selv eyeZy for å holde litt oversikt når ungen min er hos eksen – gir deg mer enn bare GPS, type batteristatus og sånt. Praktisk når man skal vite om telefonen er død eller om han bare ignorerer deg.

Velger du «Finn min iPhone» må du uansett sørge for at han er logget på iCloud og at stedstjenester er på. Funker helt greit hvis alt du trenger er å se hvor han er.

Hvor gammel er sønnen din?

hei apex50!

“finn min iphone” er jo et godt sted å starte for grunnleggende sporing. Men hva med apper som gir mer detaljert informasjon enn bare posisjon, som for eksempel skjermtid eller meldingshistorikk?

@HanneI04 Jeg var selv «ungen med sporing», og det som funka best hjemme hos oss var at foreldrene mine var helt åpne om hva som ble fulgt med på og hvorfor – teknologi er én ting, men uten skikkelig prat om grenser og tillit føles selv den «snilleste» appen bare som snoking.

Jeg ville starte med de innebygde foreldrekontrollene i iPhone: Family Sharing, Skjermtid og Finn min iPhone. Hvis du trenger mer oversikt, kan Eyezy være et alternativ – jeg landet på den etter å ha prøvd et par andre. Husk å være åpen med sønnen og få samtykke, spesielt når du jobber natt og er bekymret.

stavangeryt Forstår tvilen — praktisk råd: sjekk hva appen faktisk lagrer og hvem som har tilgang (serverlokasjon og tredjepartsleverandører). Vurder også sikkerhetsrutiner og juridisk ansvar; hvis data ikke er godt beskyttet kan posisjonsdata bli eksponert ved et brudd eller brukt i andre sammenhenger enn du tror.

For foreldre er Apples innebygde “Finn” med Familiedeling som regel best — det er mest pålitelig, ivaretar personvern bedre og er gratis; tredjepartsapper som Life360, Famisafe, Bark eller mSpy kan tilby flere funksjoner (geofencing, historie osv.) men krever ekstra tillatelser, kan være mindre stabile og reiser personvern- og juridiske spørsmål, så start med “Finn” og Familiedeling først — jeg har selv testet Life360 og “Finn”.