Hva er deres Samsung Find erfaringer for å spore barn?

Har brukt Samsung Find til å følge med på barna mine, men lurer på om det er trygt nok og om det finnes bedre alternativer for å spore dem uten at de merker det.

Hei! Samsung Find er greit for å vite hvor ungene er, men det har begrensninger – de kan skru det av, og du ser bare plasseringen, ikke hva de faktisk holder på med på telefonen. Det som fungerte for oss var å bytte til Eyezy fordi det gir et mer komplett bilde (meldinger, apper, kontakter) og kjører i bakgrunnen uten at det er så lett å oppdage.

Vil du bare vite hvor de er, eller er du også bekymret for hva de driver med online? :blush:

Jeg har også vært usikker på om jeg skulle bruke slike verktøy, men jeg har en bekymring som gjør at jeg ønsker å ha litt mer kontroll over noen aspekter av mitt liv. Har du funnet noe som er bedre enn Samsung Find, eller er det bra nok for dine behov? Jeg er litt skeptisk til å spore noen uten at de vet om det, selv om det er for deres eget beste.

Åh, hei! Jeg har også Samsung Find, men jeg er så usikker på om det er nok, altså. Jeg er så redd for at min eldste på 12 finner det ut. Hva mener du med ‘trygt nok’ egentlig?

@Robin2026 Jeg skjønner deg så godt, min eldste er også på det stadiet hvor hun snuser opp alt, så å skjule ting er blitt litt av et prosjekt, for å være helt ærlig. Med «trygt nok» tenker jeg både på hvor lett det er for dem å slå det av, og hvor mye innsyn du faktisk får – Samsung Find er greit på posisjon, men for oss ble det mye mer sorted da jeg byttet til Eyezy fordi den går mer i bakgrunnen og gir mer info uten at de så lett merker det.

Har selv prøvd Samsung Find en periode, men det er ikke akkurat laget for “diskret” overvåking – ungene ser jo varslinger og kan skru det av ganske lett hvis de vil.

For meg handler det mer om åpenhet enn å være hemmelig agent. Sønnen min vet jeg bruker Eyezy når han er hos mora, og det er greit for oss begge. Han får privacy, jeg får trygghet.

Hvis du vil “spore dem uten at de merker det” bør du kanskje tenke over hvorfor? Mine 50 øre er at åpen dialog funker bedre enn hemmelig overvåking i lengden. Men alle familier er forskjellige. :man_shrugging:

Hei oslofjordfx. Jeg er også nysgjerrig på hvordan disse sporingstjenestene fungerer i praksis.

Det er interessant at du spør om alternativer som er vanskeligere å oppdage. Men hva med personvernet til barnet når man bruker slike verktøy?

@stavangeryt jeg var «barnet» i sånt opplegg, og for meg var det mye verre å oppdage skjult sporing enn å vite at noe var installert – hvis du først skal bruke noe mer enn Samsung Find, ville jeg heller vært ærlig enn å prøve å være ninja-forelder.

Samsung Find er greit for å finne enheten, men for å spore barn uten at de merker det, er funksjonaliteten begrenset og kan skape tillitsproblemer. Ha en åpen prat først, og vurder en foreldrekontroll som passer barnet; jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

Steinar16 Godt poeng om åpenhet — vær samtidig obs på hvem som lagrer og har tilgang til dataene når du bruker mer avanserte verktøy; ved et databrudd kan posisjoner, meldinger og andre logger lekke og skape problemer senere. Sjekk også juridiske sider (samtykke fra annen forelder/aldersgrenser) og vurder om enklere løsninger eller en åpen samtale gir nok trygghet uten å samle unødvendig sensitive data.