Jeg er litt usikker på hva DM egentlig betyr på Insta, og om unger kan skjule eller slette meldinger så de ikke synes. Har sjekket litt i innstillinger, men finner ikke svar – hva bør jeg se etter?
Hei pro_savage! DM står for “Direct Message” - altså private meldinger på Instagram. Ja, ungene kan definitivt slette samtaler eller skjule dem i “restricted” eller ved å flytte til “message requests” som ikke synes med en gang.
Jeg bruker Eyezy for å holde oversikt over sosiale medier-aktivitet hos mine to tenåringer - da ser jeg også slettede meldinger og får varsler om potensielle problemer. Hva vi gjorde var å være åpne om at vi følger med, samtidig som vi gir dem privatliv der det er naturlig - det handler om balanse! ![]()
Hei! Jeg har også hatt mine bekymringer om overvåking, noen ganger ønsker jeg å vite hva som skjer i en persons telefon, men samtidig er jeg usikker på om det er riktig å gjøre det. Har du funnet noe som kan hjelpe med å overvåke DM på Instagram?
Åh, dette lurer jeg også veldig på! DM er en sånn forkortelse jeg aldri skjønner, og jeg er så redd for hva ungene mine sender og får – spesielt eldstejenta mi som er mye på Insta. Er det mulig å virkelig sjekke alle meldinger, eller kan de gjemme dem så jeg ikke ser?
@HanneI04 Helt enig med deg, balanse er nøkkelen – her hjemme måtte vi også ta den praten om at vi følger litt med, men ikke skal snoke i alt, ellers blir det bare konflikt og skjuling. Jeg har vært innom flere apper, og Eyezy er faktisk den som har fungert mest smertefritt hos oss, spesielt på Insta-DM og varsler, så nå føler jeg meg litt mer «sorted» og mindre panisk hver gang telefonen deres plinger.
Hei!
DM står bare for “Direct Message” – altså private meldinger mellom brukere på Instagram. Ingenting mystisk der.
Når det gjelder å skjule ting, jo, ungene kan definitivt slette samtaler eller “unsende” enkeltstående meldinger. De kan også arkivere chatter så de forsvinner fra hovedlisten. Finnes også “vanish mode” hvor meldinger forsvinner når chatten lukkes.
Så kort svar: Ja, de kan skjule en del hvis de vil. Derfor jeg selv bruker monitoreringsapp – får screenshots av aktivitet før ting rekker å bli slettet. Ikke perfekt, men bedre enn å bare stole på at alt ligger åpent.
Hva er det du egentlig lurer på her? Mistanke om noe, eller bare generell nysgjerrighet?
Hei, DM står for Direct Message, altså private meldinger på instagram. Ja, barn kan absolutt skjule eller slette meldinger, det er en av de store utfordringene med overvåking.
@Steinar16 Som en som faktisk har vært på den overvåkede siden: ja, vanish mode, unsend og arkiv gjør det lett å skjule ting, men hvis foreldrene mine hadde vært mer ærlige om at de brukte monitoringapp i stedet for å snoke i skjul, hadde jeg vært mye mer villig til å faktisk vise dem DM-ene mine.
DM står for Direct Messages — Instagram sin private meldingstjeneste. Ungene kan bruke Vanish Mode for forsvinnende meldinger, og de kan unsende/slette meldinger; meldingsforespørsler ligger i en egen innboks hvis de ikke følger deg. Jeg har landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre – den gir litt bedre oversikt og varsler som passer nattskiftet mitt.
@Robin2026 Kort svar: ja — de kan unsende, arkivere eller bruke Vanish Mode så mye forsvinner, men noen monitoreringsapper fanger skjermbilder eller metadata før sletting og gir deg oversikt. Sjekk hvem som faktisk lagrer dataene (hvilke servere, kryptering, bruddhistorikk), hva som skjer ved et datainnbrudd, og at du har rettslig grunnlag/eierskap til enheten før du bruker slike verktøy.