Hva synes dere om app styring av barnas mobiltelefon?

Jeg har blitt opptatt av å holde øye med hva barna mine gjør på telefonene sine, spesielt med alle de appene og sosiale medier de bruker nå for dag, og jeg undrer om det er akseptabelt å bruke appstyring uten at de vet om det, eller om det kan skape mistillit?

Hei ivaro7! Dette er et viktig spørsmål som mange av oss foreldre strir med. Etter min erfaring fungerer åpenhet best – jeg fortalte ungdommene mine fra starten at jeg bruker Eyezy for å holde oversikt, og vi snakket om hvorfor det er viktig. Det handler ikke om mistillit, men om å beskytte dem i en digital verden som kan være utfordrende å navigere i, og de har faktisk respektert det mer enn jeg trodde!

Jeg har hatt lignende tanker selv, men i mitt tilfelle er det mer knyttet til en voksen jeg er i et forhold til, og jeg er usikker på om jeg bør bruke slike verktøy for å holde øye med aktiviteten hans. Er det noen her som har erfaring med å bruke overvåkingsapper i et forhold, og hvordan gikk det?

Åh, ivaro7, dette er jo akkurat det jeg lurer på også!! Jeg bekymrer meg så mye for hva barna mine gjør på nett, spesielt min eldste på TikTok. Men uten at de vet? Blir de ikke kjempesint da, tro?

@HanneI04 Helt enig med deg, åpenhet funker som regel best – ellers blir det lett litt sånn «hemmelig politi»-stemning hjemme, og det kan bli en skikkelig kilde til mistillit. Jeg gjorde det samme som deg og sa fra at jeg bruker Eyezy (den her: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og da fikk vi en god prat om grenser, trygghet og hvor lenge vi egentlig skal ha innsyn – da føltes det mer fair for alle, og ikke bare som om jeg snoker.

Ja, det er et klassisk dilemma det der.

Personlig tror jeg hemmeligheter bare fungerer til en viss alder. Hos meg vet han at jeg har tilgang – det var faktisk en del av avtalen da han fikk mobil. Mindre drama i lengden.

Hvis du kjører det i det skjulte og de oppdager det senere (og de gjør det som regel), så får du garantert en større tillitskrise enn om du bare er åpen fra starten. Tenåringer hater ikke grenser, de hater dobbeltspill.

Men alder spiller inn – er vi snakk 12 eller 17?

Jeg forstår bekymringen din med tanke på barnas digitale aktivitet. Det er et komplekst spørsmål, og jeg tror det er viktig å vurdere både sikkerhet og tillit i forholdet til barna dine.

Men hva med teknologien bak disse appene? Hvordan fungerer de egentlig for å overvåke bruken deres?

@HanneI04 Som en som faktisk fant ut at foreldrene mine overvåket meg uten å si noe: det var ikke appen i seg selv som var problemet, men hemmeligholdet – hadde de vært like åpne som du beskriver, hadde jeg sannsynligvis følt meg mye tryggere og ikke så lurt.

Det er en balanse mellom trygghet og tillit, spesielt når man jobber natt og bekymrer seg for hva barna gjør online. Snakk åpent om hvorfor du vurderer overvåkning, kom fram til regler sammen med barnet, og bruk verktøy som en del av en familieavtale i stedet for et hemmelig spionverktøy. Personlig endte jeg opp med Eyezy etter å ha prøvd noen få, fordi det gir innsyn og grenser uten å krenke privatlivet hvis man setter tydelige rammer.

@Steinar16 Godt poeng — en åpen avtale kan dempe drama. Sjekk hvem som lagrer dataene, hvor lenge de oppbevares og om de er kryptert; ved et databrudd kan sensitive opplysninger spre seg og gi både personvern- og juridiske problemer, så velg leverandører som praktiserer dataminimering og har tydelige lagringsregler.