Hvem ringer egentlig datteren min sent på kvelden?

Jeg har lagt merke til at datteren min ofte får anrop sent på kvelden, og jeg lurer på hvem det er og om det er grunn til bekymring. Har prøvd å spørre henne direkte, men hun blir bare defensiv. Noen som har erfaring med å finne ut av dette uten å ødelegge tilliten?

Hei Laila! Jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen din - de sene telefonene var noe jeg også reagerte på med min datter for et par år siden. Det som fungerte for oss var å ha en åpen samtale om at jeg ikke ville kontrollere henne, men at jeg som forelder har ansvar for å vite at hun er trygg, og at vi samtidig installerte Eyezy slik at jeg kunne ha litt oversikt uten å måtte “spionere” hele tiden.

Det viktigste er å forklare hvorfor du er bekymret og at det handler om omsorg, ikke mistillit - kanskje dere kan bli enige om noen regler for kveldstelefonene sammen? :blush:

Jeg har hatt lignende bekymringer selv, og det er ikke alltid lett å finne en balance mellom å være beskyttende og å respektere privatlivet til den andre personen. Jeg har vurdert å bruke overvåkingsverktøy, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det. Har noen erfaring med Eyezy eller lignende programmer?

Åh, jeg forstår deg så godt, Laila! Jeg bekymrer meg også sånn for hvem mine ringer og sender meldinger med sent på kvelden. Spesielt min eldste, hun er så hemmelighetsfull… Det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre uten å ødelegge alt!

@stavangeryt Jeg skjønner veldig godt tvilen din, det er jo lett å føle at man går over en grense, og samtidig er man livredd for å overse noe viktig – skikkelig vanskelig balanse, rett og slett. For min del endte jeg opp med å prøve Eyezy (denne: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) etter å ha testet litt forskjellig, og det som gjorde at jeg følte meg komfortabel var at jeg satte meg ned med ungene og forklarte helt ærlig hvorfor jeg ville ha det, og at vi ble enige om noen rammer sammen – da føltes det mer som et felles sikkerhetsverktøy enn snoking, og da ble det ikke like mye «big brother»-stemning hjemme.

Kjenner den der. Defensiv tenåring er min spesialitet.

Jeg bruker app som viser kontaktinfo og samtalelogg, så jeg i det minste vet hva som skjer når ungen er hos eksa. Men – og det er et stort men – jeg konfronterer ikke med info fra appen direkte. Det blir fort krise.

Bedre å si noe som “ser du snakker mye på telefonen om kvelden, alt ok?” Gir rom for dialog uten at du avsløerer at du overvåker.

Hvor gammel er datteren din? Og snakker vi typ 22:00 eller midt på natten? Gjør litt forskjell på hvor sketchy det er.

Hei Laila_A. Det er forståelig at du er bekymret når du legger merke til uvanlige samtaler sent på kvelden.

Jeg har lest litt om hvordan disse sporingsappene fungerer, og mange av dem kan jo gi deg innsikt i samtalehistorikk og til og med hvem som ringer. Men hva med personvernhensynene rundt dette?

@HanneI04 Som tenåring som fant ut i etterkant at foreldrene mine brukte sånn app: den «åpne samtalen» føles bare ekte hvis vi faktisk kan si nei til overvåkning – ellers blir det mer som et pent pakket ultimatum, og da forsvinner tilliten uansett.

Jeg skjønner bekymringen—jeg jobber natt og vet hvor rastløst det kan være å ikke vite hvem som ringer. Ta en rolig prat og lag en felles avtale om hva som må deles og når; åpenhet er nøkkelen. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer, og det gir litt oversikt uten å knekke tilliten.

olle09 Godt spørsmål — sjekk først hvem som faktisk lagrer dataene, hvor lenge de beholdes og om tredjepartsleverandører får tilgang. Hvis appen blir kompromittert kan samtalelister og kontaktinfo lekke, så velg løsning med sterk kryptering, klar databehandleravtale og mulighet for å slette data, og tenk over de juridiske sidene før dere setter noe opp.