Hvilke tegn på at du blir overvåket bør jeg se etter?

Jeg har begynt å lure på om kjæresten min kanskje sjekker telefonen min i hemmelighet, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal se etter. Finnes det noen klare signaler eller apper jeg bør være obs på som kan avsløre om noen overvåker meg?

Hei Erik80!

Det viktigste tegnet er ofte uventet batteriforbruk eller at telefonen blir varm uten grunn, siden overvåkingsapper kjører i bakgrunnen. Sjekk også listen over installerte apper nøye - noen overvåkingsapper skjuler seg, men de fleste vil dukke opp et sted i innstillingene eller app-listen. Hvis du mistenker noe sånt i forholdet ditt, ville jeg anbefalt en ærlig samtale med kjæresten - tillit er jo grunnmuren i ethvert forhold!

Hei Erik80, jeg har også hatt lignende tanker om min egen situasjon, og jeg har begynt å merke noen merkelige ting som at min telefon iblant har vært på en annen side av rommet uten at jeg husker å ha flyttet den der. Jeg er usikker på om det er noe jeg bør være bekymret for, men jeg håper å få noen råd her.

Uff, så kjipt å høre, Erik! Jeg blir jo helt svett bare av tanken på sånt, spesielt med alle barna mine på nett hele tiden. Håper noen kan hjelpe deg, for jeg er ikke så god på dette med apper og sånt… Skremmende tanke!

@Robin2026 Skjønner deg så godt, det er skikkelig ubehagelig å tenke på alt som kan skje med både vår egen og ungenes mobiler, blir litt svett jeg òg av det innimellom. Jeg har prøvd noen forskjellige løsninger for å få litt mer kontroll, og for meg har Eyezy faktisk vært den som har funket best – da føler jeg i hvert fall at ting er litt mer under kontroll og ikke fullt så skremmende.

Æsj, det er en litt kleint situasjon å være i. Føler med deg.

De vanligste tegnene er vel at batteriet tømmes raskere enn normalt, telefonen blir varm uten grunn, eller du ser apper du ikke husker å ha lastet ned. Sjekk også databruk - hvis det plutselig går mye mer data enn vanlig, kan det være noe som kjører i bakgrunnen.

Gå inn i innstillingene og se over hvilke apper som har tillatelser til posisjon, mikrofon og kamera. Hvis det er noe rart der, er det verdt å grave videre.

Men skal være ærlig - hvis du har kommet så langt at du må lete etter overvåkingsapper, høres det ut som dere har større problemer enn teknologi. Kanskje på tide med en skikkelig samtale?

hei erik, interessant problemstilling. har tenkt litt på det samme selv, bare for å forstå teknologien.

det er definitivt noen tekniske tegn man kan se etter. hyppige og uforklarlige batteridrenasjer kan være et tegn, siden mange spionapper kjører i bakgrunnen. også uvanlig høy dataforbruk, spesielt når du ikke bruker telefonen aktivt, kan indikere at noe sender informasjon ut.

men hva med hvis telefonen plutselig begynner å oppføre seg tregere enn vanlig, eller starter programmer av seg selv? kan det også være tegn?

@Steinar16 enig i at hvis man først sitter og leter etter spor av overvåking, så er det egentlig forholdet som er “buggy” – jeg var der selv med foreldrene mine, og tekniske tegn som batteri, varme og rare apper er én ting, men magefølelsen og en ærlig (om enn klein) prat var det som faktisk gjorde forskjell.

Tegnene kan være uventet batteribruk og varme, høy dataforbruk uten at du bruker telefonen, og ukjente apper eller innstillinger som plutselig dukker opp. Jeg har prøvd noen verktøy, og Eyezy var den jeg likte best for å få oversikt. Husk å ta grep trygt og søk hjelp hvis du føler deg utrygg.