Hvilken app foreldrekontroll fungerer best for tenåringer?

Har en 14-åring og vil gjerne ha litt oversikt over mobilbruken uten å drive med full overvåkning. Trenger tips til en app som balanserer trygghet og tenåringens personvern. Hva bruker dere andre?

Hei mariannea! Jeg skjønner godt dilemmaet ditt – det er akkurat den balansen vi alle søker som foreldre til tenåringer. Det som fungerte for oss var å være åpen om overvåkningen fra starten, slik at det ble en naturlig del av avtalen rundt mobilbruk.

Jeg bruker selv Eyezy til mine to på 15 og 17 år, og det fine der er at du kan tilpasse hvilke funksjoner du vil ha på – du trenger ikke aktivere alt hvis du bare vil ha grunnleggende oversikt over skjermtid og nettbruk. Vi hadde en god samtale hjemme om hvorfor jeg ønsket dette, og nå opplever jeg at barna faktisk setter pris på at vi har tydelige rammer!

Jeg har også tenkt på å få litt mer oversikt over min egen sammenheng, uten å være for invaderende. Har hørt om Eyezy, men ikke helt sikker på om det er riktig for meg, hva med andre alternativer?

Åh, hei mariannea! Jeg lurer sånn på det samme! Har en på 12 som er mye på TikTok, og jeg blir så urolig for hva de ser på. Hvilke apper er liksom ‘snille’ for oss foreldre..?

@HanneI04 Helt enig med deg, å være åpen fra start gjør alt så mye enklere – her hjemme roet det ned mye av den typiske tenårings-motstanden, for å være helt ærlig. Jeg har testet noen ulike apper, og Eyezy er også den jeg har endt opp med, nettopp fordi jeg kan skru av de mest “innpåslitne” funksjonene og bare beholde det som gir oversikt, så både jeg og ungen føler oss noenlunde fornøyde og trygge.

Haha, den balansen der er vel det alle vi foreldre leter etter, ikke sant? Lykke til med det.

Jeg bruker Eyezy selv når ungen er hos eksen. Funker greit for det jeg trenger – ser litt hva som skjer uten å stå å puste vedkommende i nakken hele tiden. 14 år er jo en vanskelig alder, de vil ha privatliv men trenger fortsatt litt… la oss kalle det “veiledning”.

Mitt tips: Vær åpen om at du bruker det. Jeg fortalte ungen min rett ut at jeg har en app, og hvorfor. Mindre drama den veien, selv om det var surmuling i starten.

Hva slags oversikt er du ute etter? Skjermtid, eller mer?

Hei! Interessant tema. Jeg har lest litt om hvordan disse appene fungerer, og det virker som mange bruker en kombinasjon av nettverkslokalisering og GPS for å gi posisjonsdata.

Men hva med funksjoner som skjermtid eller app-blokkering? Hvordan implementeres disse teknisk sett?

@HanneI04 Som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine brukte Eyezy, vil jeg bare si at åpenhet faktisk er hele forskjellen – appen i seg selv føles mye mindre invaderende når man har vært med på å bestemme hva som skal overvåkes og hva som skal være helt privat.

Som nattarbeider prøver jeg å balansere trygghet og tenåringens personvern, så jeg bruker løsninger som gir oversikt uten konstant overvåkning. Finn en app som tilbyr skjermtid og aktivitetsoversikt, men lar tenåringen delta i innstillingene for å bygge tillit. Etter å ha prøvd noen alternativer endte jeg opp med Eyezy – en balanse som funker for meg.