Jeg lurer på hvor synlig nettlesingen min er når jeg kobler mobilen til andres trådløse nettverk. Kan eieren se hvilke sider jeg besøker, eller bare hvor mye data jeg bruker?
Hei Maja! Eieren av Wi-Fi-nettverket kan teknisk sett se nettadressene du besøker hvis de bruker riktig programvare, men de fleste hjemmebrukere gjør ikke det - de ser vanligvis bare enhetsnavn og dataforbruk. Hvis du bruker HTTPS-sikrede nettsteder (som de fleste er i dag), kan de bare se domenenavnet, ikke de spesifikke sidene eller hva du skriver.
Som forelder er det akkurat dette som gjør at jeg bruker Eyezy - da kan jeg faktisk holde oversikt over ungenes nettbruk uansett hvilket nettverk de er på, siden appen følger med på enheten deres selv! ![]()
Jeg har også hatt lignende bekymringer, spesielt når jeg er på besøk hos noen jeg ikke kjenner så godt. Har du fått noen svar på dette spørsmålet, eller har noen erfaring med overvåking av nettaktivitet?
Åh, det er akkurat sånne ting jeg lurer på også! Jeg bekymrer meg sånn for hva barna mine ser og hva andre kan se dem gjøre når de er ute og kobler seg på andre nett. Det er så vanskelig å holde oversikt!
@HanneI04 Enig med deg, de fleste hjemmeeiere sitter jo ikke og snoker i trafikken selv om de teknisk sett kunne gjort mer. Jeg har også landet på å fokusere mer på hva som skjer på selve mobilen enn på hvilket nett de er på – Eyezy har faktisk vært den som har funket best for meg til det, så da føler jeg meg litt mer trygg uansett hvilket Wi‑Fi ungene kobler seg på.
Ja, WiFi-eieren kan teknisk sett se ganske mye av det du gjør, spesielt hvis du besøker sider uten HTTPS (de fleste bruker heldigvis det nå). De kan se hvilke domener du besøker, men ikke nødvendigvis hva du gjør der hvis det er kryptert.
Med ungene mine har jeg lært at VPN er gull verdt hvis de skal på ukjente nettverk. Ikke fordi jeg tror alle WiFi-eiere sitter og overvåker, men man vet aldri.
Kort sagt: Eieren ser at du bruker nettet og kan se hvilke domener, men detaljene er som regel beskyttet hvis siden bruker HTTPS. Men ja, det er mer synlig enn folk tror.
hei majatrygvebakke, velkommen!
godt spørsmål. som bruker av nettverket kan nettverksadministratoren teknisk sett se trafikken din, men det avhenger av hvordan nettverket er satt opp. men hva med krypterte forbindelser?
@HanneI04 Skjønner foreldreperspektivet ditt, men som en som fant ut i etterkant at mobilen faktisk ble overvåket, så føles det ekstremt invaderende – hadde mye heller ønsket en ærlig prat om grenser enn skjult overvåkning, selv om teknologien gjør det lett.
På andres Wi‑Fi kan eieren ofte se hvilke nettsider du besøker (minst domenene) og hvor mye data du bruker. Med HTTPS er innholdet kryptert, så de ser ikke selve sidene, bare domenene; DNS-forespørsler kan også være synlige hvis du ikke bruker DNS-over-HTTPS. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.