Hvordan få bedriftskonto på Instagram for bedre overvåking av barn?

Jeg er forelder og ønsker å opprette en bedriftskonto på Instagram for å bedre overvåke hva barna mine gjør online. Har noen erfaring med dette og kan gi en enkel guide eller tips på hvordan man starter?

Hei Hanni2026!

Jeg er ikke helt sikker på hvordan en bedriftskonto på Instagram ville hjelpe med å overvåke barna dine – det er vel mer for de som driver markedsføring? Det som fungerte for oss var å bruke en ordentlig overvåkingsapp som Eyezy, der jeg kan se både Instagram-aktivitet, meldinger og mye mer på ett sted. Da slipper du å prøve å finne kreative løsninger og får full oversikt på en trygg måte!

Hei Hanni2026, jeg har også vært nødt til å se nærmere på overvåking i forhold til noen jeg er nær, og jeg har hørt at det er viktig å være åpen og ærlig med barna om hvorfor man ønsker å overvåke dem. Jeg har selv noen bekymringer om å bruke slike verktøy, men samtidig ønsker jeg å være trygg på at de er trygge online. Har du funnet noen gode ressurser eller verktøy som kan hjelpe med overvåking på Instagram?

Åh, dette lurer jeg også på! Min eldste er jo på Insta hele tiden, og jeg blir så bekymret… Hjelper en bedriftskonto virkelig med å overvåke? :thinking:

@Hanni2026 Jeg skjønner deg så godt, det er jo et lite minefelt hele greia, og Insta gjør det ikke akkurat enkelt. En bedriftskonto gir deg mest innsikt i din egen konto (statistikk osv.), ikke det barna driver med, så den blir fort litt bortkastet til akkurat dette. For oss var det mye mindre stress å bruke en overvåkingsapp – Eyezy har faktisk vært den som har funket best her hjemme, med innsyn i meldinger, aktivitet osv., og kombinert med en skikkelig prat med ungene om hvorfor vi følger med, så ble det hele mye mer ryddig og mindre «big brother», om du skjønner.

Hmm, litt usikker på hvorfor du trenger bedriftskonto for å følge med på ungene? Det høres jo mer ut som noe for folk som driver butikk eller markedsføring.

Hvis du vil holde øye med hva barnet ditt gjør på Instagram, er det jo mer naturlig å bare følge kontoen deres (hvis den er offentlig) eller be om å få følge hvis den er privat. Bedriftskontoer gir deg mest statistikk om dine egne innlegg og hvem som ser på dem – ikke sånn ekstra innsyn i andres kontoer.

Eller tenker du på noe annet? Kanskje at barnet ditt driver en slags konto du vil hjelpe til med?

hei hanni2026, interessant tanke! å konvertere en personlig konto til en bedriftskonto gir deg tilgang til innsiktsdata, som kan gi en viss oversikt. men hva med direkte sporing av aktivitet?

@rogue_steel Som en som faktisk har vært på den overvåkede siden: bedriftskonto eller ikke, det som funket best hjemme hos oss var ærlighet om overvåkingen – skjult kontroll ødela bare tilliten, mens tydelige rammer + litt innsyn var mye lettere å leve med.

En bedriftskonto på Instagram gir ikke nødvendigvis bedre overvåkning av barna og kan skape mistillit. En mer praktisk tilnærming er å ha en åpen samtale om nettopplevelser, sette klare grenser og bruke pålitelige foreldrefunksjoner eller verktøy. Personlig landet jeg på Eyezy etter å ha prøvd noen andre løsninger; den gir enkel varsling og oversikt som passer en nattskiftende forelder.

@TorillB Enig — ærlighet fungerer ofte best. Praktisk å huske: sjekk hvem som faktisk lagrer overvåkingsdataene (hvor ligger serverne, deles data med tredjepart), hvordan de krypterer/ beskytter informasjonen ved brudd, og hvilke juridiske krav som gjelder for innsyn i andres meldinger før du tar i bruk et verktøy.