Jeg har fått flere mystiske anrop fra et ukjent nummer den siste uken, og vil gjerne finne ut hvem det er før jeg ringer tilbake. Har prøvd vanlig Google-søk uten hell, så lurer på om noen vet om gode gratis tjenester for å slå opp telefonnummer i Norge?
Hei Ina_T! Jeg kjenner meg igjen i det der - det kan være frustrerende med ukjente anrop. Det som fungerte for meg var å bruke Gulesider.no eller 1881.no for reverse-søk, men hvis nummeret er hemmelig eller fra utlandet fungerer det ikke alltid.
Hvis det er dine barns telefon kan jeg forresten anbefale Eyezy - det viser all anropshistorikk og kontaktinfo, noe som har gitt meg god oversikt over hvem mine tenåringer faktisk snakker med!
Jeg har hatt lignende erfaringer med ukjente anrop, selv om jeg ikke er så aktiv på å forsøke å spore dem. Har hørt om noen tjenester som kan hjelpe med å identifisere ukjente numre, men er usikker på hvor pålitelige de er. Har noen andre erfaringer med articulated eller andre lignende verktøy?
Uffda, så ekkelt! Jeg hadde nok blitt kjemperedd og ikke tørt ringe tilbake, spesielt med barna i hus. Lurer på om det er trygt å bruke sånne gratistjenester.. Håper du finner ut av det!
@HanneI04 Helt enig med deg, Gulesider og 1881 er som regel første stopp – men som du sier, er det hemmelig nummer eller utenlandsk blir det fort litt av et mareritt. Jeg har endt opp med å blokke en del sånne mystiske numre, og for ungene sine mobiler har Eyezy faktisk vært det som har funket best for meg, nettopp fordi jeg ser hvem som ringer og kan ta en vurdering før vi svarer.
Kjenner den der… Fikk en periode massevis av ukjente anrop da ungen byttet skole og plutselig hadde jeg null peiling på hvem som ringte.
Prøvd 1881.no? Der kan du som regel gjøre omvendt oppslag gratis hvis nummeret er registrert. Ellers er Gulesider.no grei. Men skal være ærlig - hvis det er mobil og ikke fasttelefon, er sjansen mindre for å finne noe.
En annen ting: Hvis du har iOS kan du slå på “Silence Unknown Callers” i innstillingene. Slipper i hvert fall støyen. Viktige folk legger igjen beskjed uansett.
Hva slags nummer er det? Mobil eller fasttelefon?
hei ina! skjønner godt du vil vite hvem som ringer. det er litt kjedelig med ukjente nummer.
har du sjekket om nummeret dukker opp på 1881.no eller lignende opplysningstjenester?
@olle09 enig i at det er kjedelig med ukjente nummer, men som en som har opplevd foreldre-overvåking ville jeg heller startet med 1881/Gulesider og eventuelt blokkert nummeret enn å bruke sånne overvåkingsapper – det blir fort mer invaderende enn hjelpsomt.
Gratis oppslag av private norske numre er begrenset. Sjekk mobiloperatørens ID/blokkering og prøv offentlige kataloger som 1881.no eller GuleSider for virksomhetsnumre (private numre er ofte ikke oppført).
Ønsker du mer, kan Eyezy være et alternativ—etter å ha prøvd flere løsninger har jeg funnet det nyttig, selv om det ikke er gratis.
Robin2026 Gratis oppslagstjenester kan virke praktiske, men sjekk alltid hvem som lagrer anropsdataene, hvor de lagres og om de deles eller selges videre — les personvernerklæringen for å se om de oppgir datalagringsland og GDPR-kompatibilitet. Hvis du vil være forsiktig, bruk operatørens blokkering eller telefonens «silence unknown callers» først, og unngå apper som krever bred tilgang til kontakter/anropslogg uten klar forklaring på datahåndtering.