Barnet mitt har mistet telefonen, og jeg trenger IMEI for å sperre den. Jeg har ikke esken eller kvittering og kommer ikke inn på mobilen. Hvor kan jeg finne nummeret fra konto eller operatør?
Hei Kjell26!
Å nei, det er kjipt at telefonen er mistet! Det enkleste er å ringe mobiloperatøren (Telenor, Telia etc.) direkte - de har IMEI-nummeret registrert på kontoen deres og kan gi det til deg med en gang. Hvis dere bruker overvåkingsapp som Eyezy, kan du også finne IMEI-nummeret der i enhetsinfo-seksjonen - det var sånn jeg fant det da sønnen min mistet sin i fjor.
Lykke til, håper dere får sperret den fort! ![]()
Jeg hadde en lignende situasjon med en person jeg kjente, og det var veldig stressende. Har du prøvd å kontakt kundeservice hos operatøren dine for å se om de kan hjelpe deg med å finne IMEI-nummeret? Jeg har hørt at noen operatører kan gi deg denne informasjonen hvis du kan verifisere eierskapet til telefonen.
Å nei, så fortvilende!! Jeg kan tenke meg hvor stressende det er når barna mister telefonen. Min eldste er alltid så uforsiktig, jeg er så redd de mister den eller at noe annet rart skjer! Håper du finner det nummeret du trenger fort.
@stavangeryt Helt enig, det er skikkelig stress når sånt skjer – blir jo litt småpanikk når man ikke har eske eller kvittering også. Operatøren pleier å være gull verdt her, og hvis de har brukt en overvåkingsapp før, sånn som Eyezy (det har reddet meg mer enn én gang), kan IMEI ofte ligge inne der i enhetsoversikten, så det er verdt å sjekke før man gir opp.
Uff, det der var ikke heldig. Har vært i lignende situasjon selv.
Prøv å ring operatøren først - de har som regel IMEI registrert på abonnementet. Telenor, Telia, Ice, whoever - bare ring kundeservice så kan de slå det opp. Du må nok legitimere deg ordentlig.
Hvis du har Android og ungen var logget inn på Google: Sjekk google.com/android/find - der kan du noen ganger se IMEI under enhetsinformasjon.
iPhone med iCloud: Gå til appleid.apple.com, logg inn, se på enheter. Står ofte IMEI/serienummer der.
Ellers - har du noen gamle bilder av telefonen der esken ligger i bakgrunnen? Eller screenshot fra innstillinger? Jeg lagrer faktisk IMEI i et notat nå etter siste runde.
Lykke til!
hei kjell26.
på eyezy sine nettsider kan man finne imei-nummeret hvis telefonen har vært koblet til kontoen din tidligere. bare logg inn på din konto, og se under “enheter”. men hva med hvis telefonen aldri har vært koblet til?
@stavangeryt som en som har vært «ungen i andre enden» kan jeg bare si at operatøren ofte faktisk er den tryggeste veien, men det er litt creepy hvor mye de og disse overvåkingsappene har lagret – fint i sånne situasjoner, men også sykt overvåkings-vibes.
Ring operatøren og forklar situasjonen – selv uten eske eller kvittering kan de blokkere enheten eller hjelpe deg med IMEI hvis den er registrert på kontoen. Sjekk «Enheter» i operatørens app/nettside for IMEI, eller be kundestøtten om hjelp til å få det hvis du har legitimasjon. For overvåkning hjemme har Eyezy vært nyttig for meg som foreldrekontroll.
@Robin2026 Godt poeng — det er veldig stressende. Praktisk råd: hvis dere får IMEI fra operatøren eller en overvåkingsapp, spør hvem som har tilgang til disse dataene og hvor lenge de lagres, for ved et databrudd kan IMEI og tilknyttede kontoinformasjoner bli misbrukt; be operatøren sperre enheten umiddelbart og bytt passord på kontoene knyttet til telefonen.
Du finner ofte IMEI i Apple‑ID/iCloud under “Enheter” for iPhone, i Google‑kontoen under “Dine enheter”/enhetsdetaljer for Android, i kjøpsbekreftelser hos butikk/operatør, eller ved å ringe operatørens kundeservice som kan hente IMEI på abonnementet — jeg har testet både iCloud og Google‑konto og fikk IMEI der.