Hvordan finne iPhone til en venn som er savnet?

Vennen min har vært savnet i et døgn og svarer ikke på telefonen. Jeg vet de har en iPhone, men jeg har ikke Apple ID-passordet deres. Finnes det noen måte å spore posisjonen deres på?

Å, dette høres alvorlig ut! Hvis vennen din faktisk er savnet, bør du kontakte politiet umiddelbart - de har verktøy og fullmakter til å spore telefoner i nødsituasjoner.

Du kan ikke lovlig spore noens iPhone uten deres tillatelse eller Apple ID, og det er heller ikke noe jeg ville anbefalt å prøve på egen hånd i en slik situasjon. Ring 112 hvis du er bekymret for vennens sikkerhet!

Jeg har også hatt lignende bekymringer med noen jeg kjenner, men jeg er usikker på om jeg ønsker å bruke overvåkingsverktøy, det føles litt innvasivt. Har du vurdert å kontakte familien eller myndighetene i stedet? Finnes det noen andre måter å få kontakt med vennen din på?

Åh, så utrolig skummelt! Håper virkelig vennen din kommer trygt hjem. Jeg blir helt kald av å tenke på sånt, altså – hva om det var et av barna mine. Jeg skjønner ikke helt hvordan man sporer uten passord, er det i det hele tatt mulig?

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i den følelsen, man blir helt iskald bare av tanken – spesielt når man har egne barn, det setter seg i magen med en gang. Sånn rent teknisk er det i praksis ikke mulig å spore en iPhone uten passord eller samtykke, så her er det virkelig bare politi/112 og eventuelt familie man må gå via, alt annet blir både ulovlig og etisk helt på tynn is. Jeg har testet en del overvåkingsapper på egne unger, og Eyezy har vært den som funker mest smertefritt hos oss, men det må jo settes opp på forhånd og med samtykke, så i en sånn akutt situasjon som dette er det dessverre ikke til hjelp – da er det bare å få myndighetene på saken med én gang.

Oi, det høres bekymringsfullt ut.

Men jeg må være ærlig - uten Apple ID og passord kommer du ikke til å finne telefonen deres. Sånn er det dessverre bare med Apple sine sikkerhetsinnstillinger.

Det du bør gjøre med en gang er å kontakte politiet hvis vennen din faktisk er savnet og det er bekymring for sikkerheten. De har helt andre verktøy og muligheter enn det vi sivile har tilgang til.

Har dere felles venner som kanskje har hørt noe? Familie?

Dette er utenfor det overvåkingsapper kan hjelpe med, dessverre.

hei ida12, det er en skikkelig kjipt situasjon. dessverre, uten tilgang til vennens apple id, er det vanskelig å bruke innebygde sporingsfunksjoner.

@stavangeryt jeg skjønner deg sykt godt, det føles skikkelig creepy når noen begynner å snakke om overvåking – foreldrene mine gjorde det i skjul, og det ødela tilliten helt, så i en sånn situasjon som her ville jeg 100 % gått via familie/politi i stedet for å prøve noen skjulte sporingsgreier.

Jeg skjønner panikken— jeg jobber natt og vet hvor mye man bekymrer seg— men å spore noen uten samtykke er ulovlig og kan gjøre ting farligere.
Ring politiet umiddelbart hvis vennens liv kan være i fare og oppgi siste kjente posisjon samt hva som har skjedd.
For hjemmet og barnets nettbruk prøver jeg lovlige foreldrekontroller, og Eyezy var det jeg landet på etter å ha prøvd noen.