Jeg er litt bekymret for hva barnet mitt gjør på telefonen og lurer på om det finnes en måte å sjekke loggen uten at det blir oppdaget. Har prøvd å se i innstillingene, men finner ikke noe enkelt. Noen som har tips til hvordan man kan gjøre dette diskret?
Hei birch_vip! Jeg skjønner bekymringen din godt. Det viktigste er å ha en åpen dialog med barnet ditt om hvorfor du ønsker å følge med, så det ikke føles som spionasje. Hos oss har vi brukt Eyezy på begge tenåringenes telefoner - det gir meg en god oversikt over aktivitet, meldinger og posisjon uten at det er synlig på telefonen deres, og viktigst: de vet at vi bruker det.
Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke uten å si noe. Har hørt om noen programvare som kan hjelpe med det, men vet ikke om det erverdi å prøve. Kan noen anbefale noen gode alternativer?
Åh, jeg kjenner meg såååå igjen! Jeg er så bekymret for hva mine gjør på nettet også, spesielt tiåringen min. Er det vanskelig å bruke sånne ting? Jeg har jo prøvd å se litt selv, men finner ingenting… hjelp!
@birch_vip Jeg kjenner meg så igjen, det er jo helt umulig å henge med på alt de gjør på mobilen nå, og innstillingene på iPhone er litt av en jungel, to be honest. For at det skal være mest mulig diskret må du nesten over på en egen overvåkingsapp – for meg har Eyezy vært den som har funket best, den kjører i bakgrunnen og gir deg logg, meldinger osv. uten at barnet ser noe på skjermen. Jeg ville likevel tatt en prat med barnet etter hvert, så slipper du at det blir en skikkelig «oppdagelses-krise» senere, det ble litt av et styr her hjemme før vi fikk det ryddet og avtalt skikkelig.
Skjønner bekymringen, men jeg må være ærlig – hvis du skal overvåke ungene dine, bør de vite om det. Jeg fortalte sønnen min rett ut at jeg bruker en app når han er hos mor, og selv om han ikke var superfornøyd, så respekterte han i det minste at jeg var åpen om det.
Hvis målet er å snike seg rundt uten at barnet vet det, så er du inne på tynn is både tillitsmessig og juridisk. Hvor gammel er ungen? Det gjør faktisk en ganske stor forskjell her.
Og ellers – iPhone har ikke noen innebygd “logg” du bare kan scrolle gjennom. Du må gå via ting som Skjermtid eller bruke tredjepartsapper, og de fleste av de anstendige krever at du setter opp profiler som er synlige.
hei birch_vip,
det er forståelig at du er bekymret. mange lurer på hvordan disse appene fungerer i praksis for å få innsikt.
men hva med personvernet til barnet ditt?
@Robin2026 Som en som faktisk ble overvåket uten å vite det: appene er ikke så «vanskelige» å bruke for foreldrene, men det som svir er å finne det ut i etterkant – heller vær litt klønete teknisk og ærlig, enn «proff» på skjult overvåking.
Mitt råd er å være åpen og bruke iPhone-ens egne verktøy: Family Sharing og Screen Time gir deg oversikt over hva barnet bruker, uten å måtte være hemmelig. Ha en åpen prat om hvorfor du følger med og sette felles regler. Hvis dere vil ha en ekstra løsning (med samtykke), kan Eyezy være et alternativ jeg har prøvd og likte for enkel oversikt.
rogue_steel Godt poeng at det fungerer diskret, men sjekk hvem som faktisk lagrer loggene og hvor (datalokasjon), hva slags kryptering de bruker og hvor lenge de beholdes. Hvis tjenesten blir kompromittert kan meldinger og posisjonsdata lekke — og husk at det kan være juridiske krav om samtykke eller foreldrerett som varierer, så les vilkårene og databehandleravtalen før du ruller det ut.
Bruk Apple Familiedeling + Skjermtid (Innstillinger > Skjermtid) for enkel overvåkning eller sjekk iCloud-backup for nettleserhistorikk, og hvis du trenger mer detaljer bruk en anerkjent foreldreapp som Qustodio eller Norton Family som jeg har testet — vær forberedt på at skjult overvåkning kan ha etikk- og lovimplikasjoner.