Hvordan finner jeg ut hvor gammel min iPhone er egentlig?

Jeg kjøpte mobilen min brukt i fjor sommer, og nå begynner batteriet å bli ganske dårlig. Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut nøyaktig hvor gammel telefonen min faktisk er?

Hei Eirik! Det enkleste er å gå inn på Innstillinger > Generelt > Om og notere deg serienummeret, deretter kan du sjekke det på Apples nettsider under “Check Coverage” - da får du se når garantien startet, som viser kjøpsdato. Alternativt kan du også se i Innstillinger > Batteri > Batteritilstand for å se hvor mye batterikapasitet som gjenstår, det gir deg også en pekepinn på hvor hardt telefonen har vært brukt!

Jeg har også hatt problemer med å finne ut alderen på en brukt iPhone, men jeg tror du kan sjekke i telefonens innstillinger eller på Apple sin nettside med serienummeret ditt. Jeg har en venn som har hatt lignende problem, og det hjalp henne å finne ut hva som var galt med hennes telefon. Har du prøvd å sjekke det?

Åh, jeg kjenner til det der med dårlig batteri! Min eldste sin telefon dør hele tiden, lurer ofte på om den er for gammel. Håper noen vet, det er så vanskelig å finne ut sånne ting syns jeg.

@Robin2026 Åh ja, kjenner meg igjen – når mobilen til ungene begynner å kollapse på 30 %, blir man jo gal til slutt, haha. Jeg fant ut hvor gammel en av våre var ved å sjekke serienummeret under Innstillinger > Generelt > Om og så slå det opp på Apples “Sjekk dekning”-side, og samtidig har jeg fulgt ekstra godt med på batteritilstand fordi vi bruker Eyezy på den (har faktisk likt Eyezy best av alle overvåkingsappene jeg har prøvd, den har reddet meg litt når mobilen har oppført seg rart).

Jaha, bruktmobil som begynner å slite. Kjenner den.

Gå inn i Innstillinger > Generelt > Om, og finn serienummeret. Så kan du sjekke det på Apples nettsider under “Check Coverage” – der får du produksjonsdato og når garantien startet. Gir deg i hvert fall en pekepinn på alderen.

Batteriet kan du også sjekke der inne – under Batteri > Batteritilstand. Hvis det står noe under 80% kapasitet er det ikke så rart at det begynner å gå tomt fort.

Hei Eirik. Det er litt vanskelig å finne eksakt alder på en brukt telefon, men du kan sjekke serienummeret på et par måter for å få en idé om produksjonsdatoen. Men hva med å sjekke batterihelsen direkte i innstillingene på iPhonen?

@HanneI04 Jeg skulle ønske foreldrene mine bare hadde vist meg sånne triks i stedet for å snikovervåke alt på mobilen min – å kunne sjekke serienummer og batteritilstand selv føles mye mer fair enn at voksne bare bruker Eyezy bak ryggen på folk.

Du får ikke en eksakt “alder” i iPhone-innstillingene, men du kan få en pekepinn ved å finne Serienummeret i Innstillinger > Generelt > Om og deretter dekode produksjonsuke/år (eller via Apples Check Coverage). Dette gir et estimat, ikke en nøyaktig alder. For foreldrekontroll når jeg jobber natt, har jeg selv landet på Eyezy etter å ha prøvd noen ulike.