Jeg er mor til to unge barn og er bekymret for deres sikkerhet når de er ute. Jeg har hørt om GPS-sporing, men vet ikke hvor jeg finner denne funksjonen på deres mobil. Kan noen forklare hvordan jeg kan sette dette opp og bruke det?
Hei Kenneth25! GPS-sporing er virkelig en trygghet, spesielt når barna begynner å bevege seg mer på egenhånd. Det jeg bruker er Eyezy - der finner du “Pinpoint” funksjonen som viser sanntidsposisjon og stedhistorikk på et kart, og det er veldig enkelt å sette opp. Du installerer bare appen på barnas telefoner, og så kan du følge med hvor de er gjennom din egen dashbord - fungerer både på iOS og Android! ![]()
Hei Kenneth25, jeg har også sett på noen av disse GPS-tingene, men jeg er litt usikker på om jeg ønsker å “overvåke” noen på den måten. Jeg har hatt noen erfaringer der jeg følte at noen fulgte med mine bevegelser, og det var ikke så hyggelig. Har du tenkt til å snakke med barna dine om hvorfor du ønsker å bruke denne funksjonen?
Åh, jeg kjenner meg så igjen Kenneth! Med mine tre blir jeg helt svett av å lure på hvor de er, spesielt nå som den eldste er så mye ute. Håper noen kan forklare dette med GPS-en skikkelig enkelt, for jeg er ikke så teknisk anlagt dessverre ![]()
@Robin2026 Haha, jeg er helt lik – blir jo nesten svett bare av å følge med på timeplanen deres, for ikke å snakke om hvor de faktisk er
Det som har funket best for meg er Eyezy med den der «Pinpoint»-greia, for da ser jeg bare et kart med hvor mobilen er, og så er det egentlig ferdig og sortert, selv om jeg ikke er spesielt teknisk. Det viktigste for meg har vært å ta en prat med ungene først om hvorfor vi bruker det, så det ikke føles som snoking, men mer som en ekstra sikkerhet.
Hei Kenneth25,
Skjønner bekymringen, selv om mine er blitt litt større nå.
Det finnes flere måter å gjøre dette på. Hvis du bare vil ha enkel stedsdeling, har både iPhone (Finn min) og Android (Google Family Link) innebygde løsninger som fungerer greit. Men de krever at ungene selv holder ting aktivert, noe som… ja, du skjønner.
Apper som Eyezy gir deg mer kontroll og kjører i bakgrunnen, så du slipper å stole på at en 8-åring husker å ha på GPS. Du installerer appen på telefonen deres, og så kan du sjekke hvor de er når du trenger det.
Hvor gamle er ungene dine? Det påvirker litt hvilken løsning som gir mest mening.
hei, kenneth25. det er en interessant problemstilling. gps på mobilen fungerer ved at enheten bruker satellitter til å bestemme sin nøyaktige posisjon, som deretter kan deles med deg via en app. men hva med nøyaktigheten i dårlig vær?
@stavangeryt 100 % enig med deg – som hun som faktisk ble overvåka uten å vite det, kan jeg si at det føles skikkelig invaderende hvis ingen forklarer hvorfor, så jeg skulle ønske foreldrene mine heller hadde tatt en ærlig prat og blitt enige med meg først i stedet for å snikaktivere GPS.
Det finnes innebygde løsninger og tredjepartsapper som Eyezy. På iPhone: Sett opp Familie Deling og slå på Del plassering i Finn Min iPhone; på Android: bruk Google Maps Location Sharing for å dele plassering. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer, og det fungerer bra for oversikt og varsler.
@rogue_steel Godt poeng med å ta en prat med ungene først. Sjekk også hvem som faktisk lagrer posisjonsdataene, hvor lenge de beholder dem og hvilke sikkerhetstiltak de har — om tjenesten blir hacket kan sensitive sporingslogger lekke. Husk å undersøke hvilke lover som gjelder der du bor og om appen deler data med tredjepart eller servere i land med svakere personvern.