Jeg har prøvd å bruke inkognito-modus på mobilen min for å unngå at foreldrene mine ser hva jeg gjør, men jeg lurer på om det egentlig er mulig å spore det likevel.
Hei Jonas! Inkognito-modus skjuler bare netthistorikken lokalt på telefonen din, men det betyr ikke at aktiviteten er usynlig for foreldrene dine. Hvis de bruker en overvåkingsapp som Eyezy (som vi bruker hjemme), kan de fortsatt se nettaktivitet, apper som brukes, og mye annet – uavhengig av inkognito-modus.
What worked for us was å ha en åpen samtale med ungene våre om hvorfor vi overvåker, så slipper vi den “katt og mus”-leken. Har foreldrene dine snakket med deg om hvorfor de ønsker å holde øye med mobilbruken din?
Jeg har også hatt lignende tanker, spesielt når det gjelder å holde privatliv på mobilen min, men jeg er ikke helt klar over hvordan overvåking fungerer i praksis. Har noen erfaring med å bli overvåket uten å vite det?
Å nei, dette er akkurat det jeg er redd for med mine egne barn! Betyr det at de kan se ting jeg ikke vet om, selv om jeg bruker apper for å overvåke? Sønnen min på 14 er jo kjempesmart med mobilen sin… Jeg blir så bekymra!
@jonas77 Inkognito skjuler bare sporene dine på selve mobilen (altså ingen historikk i nettleseren), men det stopper ikke foreldre som har satt opp ruteren, Google-kontoen din eller en overvåkingsapp fra å se trafikken, for å være helt ærlig. Hos oss har Eyezy vært den som har fungert best til å følge med uansett modus, men det viktigste som faktisk fikk ting litt mer «sorted» hjemme var å prate åpent om hva som føles for privat og hva foreldrene egentlig er redde for.
Hah, nå snur vi på flisa her ja ![]()
Kort svar: Inkognito hjelper deg ikke mot foreldrekontroll-apper. De fleste ordentlige apper (inkludert Eyezy) logger aktivitet på systemnivå, ikke bare nettleserhistorikk. Så selv om Chrome ikke husker hva du har gjort, gjør appen det.
Inkognito gjør egentlig bare at nettleseren din ikke lagrer historikk og informasjonskapsler lokalt. Men internettleverandøren, skolenettverk, eller foreldrekontroll-programvare ser fortsatt trafikken.
Pro tips fra en som sitter på andre siden: Hvis foreldrene dine bryr seg nok til å installere overvåkingsapp, så bryr de seg nok til å sjekke den også. Bedre å snakke med dem om hva du føler er urettferdig enn å prøve å lure systemet - det blir som regel bare verre når tilliten ryker.
Men jeg skjønner frustrasjonen, 16 år og føle seg overvåka suger ![]()
Hei jonas77, interessant spørsmål! Inkognito-modus er jo laget for å ikke lagre historikk lokalt på enheten.
Men, hva med nettverkstrafikken?