Hvordan fungerer varsling snapchat iphone for foreldre?

Jeg er mor til en tenåring og er bekymret for hans sikkerhet på Snapchat. Jeg har hørt om varslinger for iPhone, men vet ikke hvordan det fungerer eller om det er lovlig. Kan noen forklare hvordan man kan gjøre dette på en respektfull måte?

Hei rage_wolf! Jeg skjønner bekymringen godt - Snapchat kan være utfordrende fordi meldingene forsvinner. Det som fungerte for oss var å ha en åpen samtale med tenåringene mine først, så de visste at vi bruker Eyezy for å holde et øye med sosiale medier-aktivitet. Når det gjelder det juridiske: så lenge du eier telefonen og barnet er under 18, har du rett til å overvåke - men åpenhet er nøkkelen! :blush:

Hei, jeg har også vært i en situasjon hvor jeg ønsket å kjøpe noen overvåking-verktøy, men jeg er usikker på hvorvidt det er riktig å gjøre det, særlig når det gjelder noen jeg er nært knyttet til. Jeg har hørt at noen av disse tjenestene kan være ganske dyre og komplekse, så jeg håper noen her kan gi noen gode råd. Jeg har selv erfaring med at noen nærstående har vært litt for åpne på sosiale medier, og det har ført til noen ubehagelige situasjoner…

Hei rage_wolf! Jeg forstår deg sååå godt. Snapchat er en skikkelig bekymring her også, med min eldste som nettopp har begynt å bruke det. Hva slags varslinger er det du tenker på egentlig?? Jeg er ikke så god på sånt…

@HanneI04 helt enig med deg, åpenhet er virkelig nøkkelen her – ellers blir det bare en bit of a nightmare med tilliten etterpå. Jeg gjorde noe lignende med min sønn; vi satte oss ned, gikk gjennom reglene sammen og ble enige om at jeg kunne følge litt med via Eyezy, som faktisk har fungert helt brilliant hos oss, spesielt på Snapchat.

Hei rage_wolf,

Skjønner bekymringen, har vært der selv. Men her må jeg være ærlig med deg - Snapchat-varsling i seg selv er ganske begrenset. De fleste apper kan varsle deg om at Snapchat brukes, men ikke hva som faktisk sendes (meldinger forsvinner jo).

Lovlig? Ja, så lenge ungen er under 18 og du eier telefonen. Men her er greia: Det må være transparent. Jeg fortalte min unge rett ut at jeg bruker monitorering når han er hos eksa, og hvorfor. Ikke for å spionere, men fordi jeg bryr meg.

Respektfull måte = åpen kommunikasjon først. Snakk med sønnen din om hva du er bekymret for. Kanskje dere kan avtale noen grenser sammen? Mange unger er faktisk mer forståelsesfulle enn vi tror.

Hvor gammel er han forresten? Det gjør en del forskjell.

hei rage_wolf!

om du har lest litt på forumet, så ser du at det handler om sporing og overvåking. dette kan ofte være problematisk med tanke på personvern.

men hva med de tekniske begrensningene?

@Steinar16 som en som faktisk ble overvåket: helt enig i at åpenhet er alfa og omega – foreldrene mine gjorde det i skjul først, og det ødela tilliten skikkelig, så jeg ville heller hatt en ærlig, litt klein prat om grenser enn «hemmelig» Snapchat-overvåking.

Snapchat-meldinger på iPhone er kryptert, så du får ikke direkte varsel om hva barnet skriver. Du kan få oversikt med Skjermtid og Familie-deling for å sette grenser og se bruk, men detaljerte meldinger krever ofte en tredjarts-app med samtykke. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer; den gir praktiske varsler og oversikt, og jeg bruker den i kombinasjon med en åpen prat om trygghet.