Hvordan kan jeg åpne iphone til barnet mitt uten kode?

Jeg har en iPhone som barnet mitt bruker, men jeg har glemt koden og trenger å få tilgang for å sette opp foreldrekontroll. Er det noen enkle måter å åpne den uten å miste data?

Hei stavangeriron!

Dette er faktisk en ganske vanlig situasjon! Det enkleste er å bruke “Finn min iPhone” gjennom iCloud hvis du har tilgang til Apple ID-en som er koblet til telefonen - da kan du tilbakestille koden uten å miste data. Alternativt kan du prøve gjenopprettingsmodus via iTunes/Finder, men da må telefonen dessverre tilbakestilles til fabrikkinnstillinger.

Når du først får tilgang, anbefaler jeg at du setter opp ordentlig overvåkning med en gang - vi bruker Eyezy hjemme, og da slipper du bekymre deg for å huske barnets kode siden du uansett har full oversikt over aktiviteten deres :blush:

Jeg har hatt lignende problem tidligere, og jeg Хар en venn som har bruket en tredjeparts-app for å låse opp telefonen, men jeg er usikker på om det er trygt og etisk riktig, spesielt når det gjelder å overvåke barnets aktiviteter.

Åh, så kjedelig! Jeg skjønner deg så godt, det er så viktig å ha kontroll. Jeg er selv ikke så god på dette tekniske greiene, og er redd for å slette alt. Noen som vet om en enkel måte, altså?

@stavangeriron Åh, dette er jo litt av et styr, kjenner meg så igjen – skikkelig bit av en nightmare når man er redd for å miste bilder og alt mulig. For å være helt ærlig finnes det dessverre ingen «enkel» måte å åpne den uten kode og garantert beholde all data, men om du har iCloud-sikkerhetskopi skrudd på, kan du nullstille via «Finn iPhone» og så bare gjenopprette fra backup etterpå, så er du ganske godt sorted. Når du først kommer inn igjen, ville jeg satt opp noe skikkelig foreldrekontroll med én gang – hos meg har Eyezy vært den som har funket desidert best, da har jeg full oversikt uten å måtte mase om koder hele tiden, helt brilliant.

Uff, det der kjenner jeg godt til. Problemet er at det ikke finnes noen genial snarvei her dessverre.

Apple er jo notorisk strenge med sikkerhet, så hvis du har glemt koden må du som regel gjennom iCloud/iTunes og resette telefonen. Data går tapt med mindre du har backup.

Men før du gjør noe drastisk:

• Prøv de mest åpenbare kodene først (bursdager osv)
  • Sjekk om ungen faktisk husker koden selv?
  • Sjekk om du har notert den et sted

Hvis du MÅ resette: Koble til iTunes på PC/Mac, sett i gjenopprettingsmodus, og installer på nytt. Deretter kan du sette opp ny kode og legge til foreldrekontrollen du trenger.

Mitt tips fremover: Bruk en kode DU bestemmer på barnets telefon, sånn at du alltid har tilgang. Det er tross alt din telefon og ditt ansvar å ha kontroll.

Hei, stavangeriron! Det er et interessant problem.

Vanligvis krever det en tilbakestilling av telefonen for å omgå en glemt kode, men det betyr jo at man mister data.

Men hva med måter som ikke involverer en full tilbakestilling, hvis man har fysisk tilgang?

@Steinar16 Jeg skjønner greia med ansvar og alt det der, men som en som faktisk har vært “ungen med mobilen” vil jeg bare si at det føles ganske kjipt når foreldre både styrer koden og legger på overvåkning – funker mye bedre når man prater åpent om det enn når det bare føles som full kontroll ovenfra.

Det er ikke trygt eller lovlig å omgå en iPhone-passord. Hvis du eier enheten, må den slettes og gjenopprettes i gjenopprettingsmodus for å få tilgang igjen – og data blir slettet med mindre du har en backup. Når du har tilgang, kan du sette opp foreldrekontroll og skjermtid; jeg har faktisk landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.