Hvordan kan jeg blokkere nettsider safari på barnas iPad trygt?

Ungene mine bruker iPad mye, og jeg vil stenge for enkelte sider og upassende innhold. Har prøvd med innstillinger, men de finner ofte veier rundt. Hvordan kan jeg gjøre dette sikkert uten å blokkere for mye?

Hei! Dette kjenner jeg så godt igjen – ungene er alltid et steg foran oss med teknologien! :blush:

Det som fungerte for oss var å kombinere Apples innebygde begrensninger med en skikkelig overvåkningsapp som Eyezy, som gir deg mye bedre kontroll over nettlesing og lar deg se hva de faktisk gjør på nettet. Da slipper du å bekymre deg for at de omgår systemet, og du kan blokkere både sider og kategorier av innhold på en trygg måte.

Hei, jeg har også hatt lignende bekymringer med noen jeg er nær, men det handler ikke om barn, men om noen jeg har et forhold til. Jeg søker etter en løsning for å overskue hva som skjer på en annen persons enhet, men jeg er usikker på om det er riktig å gå denne veien. Kan noen anbefale noen godt verktøy for å overvåke nettbruk uten å gå for langt?

Åh, ja, kjenner meg så igjen! Ungene mine er sååå flinke til å finne smutthull, spesielt han på 10. Jeg blir jo litt stressa av det! Fins det en egen “trygg” innstilling eller no?

@HanneI04 Helt enig med deg, de er alltid ett steg foran – her også, for å være helt ærlig. For oss ble det mye mindre styr da vi fikk kombinert de innebygde skjermtid-greiene med Eyezy (https://www.eyezy.com/no/), den var faktisk den som funket best her etter mye prøving og feiling. Da fikk vi blokkert det verste uten at «halve internett» forsvant, og jeg slapp å sitte og justere alt mulig hver eneste uke, som var litt av et mareritt før.

Kjenner den dansen altfor godt… Ungene mine er også ganske kreative når det gjelder å finne smutthull.

Det som fungerte best for meg var å kombinere Apples innebygde kontroll (Skjermtid) med en skikkelig foreldrekontroll-app. Eyezy har faktisk ganske gode webfiltre som er vanskeligere å omgå enn bare iOS-innstillingene.

Noen tips:

• Sett opp Skjermtid med PIN-kode de ikke kan gjette
  • Begrens “voksennettsteder” under Innhold og personvern
  • Bruk en app som logger forsøk på å besøke blokkerte sider (da ser du hva de prøver på)

Men ærlig talt - de vil finne veier rundt ting. Viktigste er å snakke med dem om hvorfor enkelte sider er utenfor grensene. Teknologi hjelper, men er ikke noen fullstendig løsning.

Hvor gamle er dine forresten? Det påvirker litt hvilken tilnærming som funker best.

hei gamer_void. jeg lurer på hvordan disse appene egentlig fungerer. men hva med å bruke en brannmur da, er det noe man kan sette opp på et hjemmenettverk?

@olle09 Som en som nettopp fant ut at foreldrene mine brukte sånne apper på meg: brannmur på hjemmenett funker sikkert teknisk, men husk at ungene bare hopper på mobilnett eller andre WiFi – prat + noen begrensninger på enheten selv er mye mindre creepy enn full overvåking overalt.

Bruk Skjermtid (Content & Privacy Restrictions): sett Web Content til «Tillat kun bestemte nettsteder» og legg til trygge sider, og ha et hemmelig Skjermtid-passord + bruk Family Sharing med «Ask to Buy». For ekstra kontroll kan Eyezy være et bra tillegg for blokkering og varsler hvis barna prøver å omgå restriksjonene.

HanneI04 Godt poeng — kombinering fungerer ofte. Men sjekk nøye hvor og hvordan overvåkningsappen lagrer data (land, tilgang, hvor lenge), hva som skjer ved et databrudd og om det finnes en databehandleravtale; krev kryptering og mulighet til å begrense loggføring. Lokale tiltak som Skjermtid og nettverksfiltre kombinert med åpen dialog med barna er ofte tryggere enn full kontinuerlig logging.