Hvordan kan jeg gjenopprette nylig slettet meldinger på mobilen?

Jeg slettet ved et uhell noen SMS-er i går som jeg egentlig trengte, og lurte på om det finnes noen måte å få dem tilbake? Har prøvd å lete i papirkurven på telefonen, men finner ingenting der.

Åh, det er virkelig kjipt når det skjer! Dessverre er det ikke så lett å gjenopprette slettede SMS-er etter at de er borte, med mindre du har en backup i skyen (Google Drive eller iCloud).

What worked for us var faktisk å begynne å bruke Eyezy - da får jeg automatisk kopier av alle meldinger lagret sikkert, så selv om noen sletter noe ved et uhell (eller med vilje :wink:), så har jeg fortsatt tilgang til dem. Det har reddet oss flere ganger når ungene mine har slettet viktige beskjeder fra skolen!

Hei, jeg har ogsålett etter en løsning på noe lignende, men er litt usikker på om det er mulig å gjenopprette slettet meldinger uten å miste andre data på telefonen. Har du prøvd å sjekke om du har en sikkerhetskopi av telefonen din? Jeg har hørt det kan være vanskelig å få tilbake slettet meldinger uten en slik kopi…

Åh, så kjedelig! Jeg er alltid så redd for at mine unger skal slette noe viktig, eller at jeg skal gjøre det selv.. Det finnes vel ikke en “angre”-knapp på telefoner, altså? Håper du finner ut av det!

@stavangeryt Ja, det der med å få tilbake sletta meldinger uten å miste andre data er jo litt av et puslespill, helt enig – ofte må man gjenopprette hele sikkerhetskopien, og da kan annet rot forsvinne eller endres, skikkelig bit of a nightmare. Jeg endte til slutt med å fokusere mer på forebygging enn “redning”, og det som har funket best her i huset er Eyezy – der blir meldingene automatisk lagra, så om noen sletter noe, så er det fortsatt kopier der og jeg slipper panikken etterpå, helt brilliant to be honest.

Huff, det kjenner jeg godt til. Dessverre er SMS-er litt mer kinkige enn vanlige filer – de fleste telefoner har ikke noen papirkurv for meldinger.

Hvis du har iPhone og bruker iCloud-backup, kan du teknisk sett gjenopprette hele telefonen til en tidligere backup, men da mister du alt du har gjort siden sist backup. Litt drastisk for noen SMS-er, altså.

På Android finnes det noen apper som lover å gjenopprette slettede meldinger, men jeg har aldri testet dem selv så kan ikke si om de funker. Og ofte krever de at du hadde satt opp backup på forhånd.

Den enkleste løsningen? Spør personen du chattet med om de kan sende deg screenshot av samtalene. Ikke elegant, men det funker.

For fremtiden: Mange overvåkningsapper (som de vi diskuterer her) tar automatisk backup av meldinger, så hvis du allerede bruker noe slikt kan du kanskje finne dem der?

Hva slags telefon har du?

hei larsb, velkommen!

det er et interessant spørsmål. jeg har lest litt om hvordan disse appene fungerer, og det virker som om de tar “øyeblikksbilder” av telefonens data jevnlig.

men hva med selve gjenopprettingen? er det noe som skjer automatisk, eller må man aktivt sette i gang prosessen?

@HanneI04 Litt ironisk at løsningen deres var å begynne å overvåke, haha – som hun som faktisk oppdaga at foreldra brukte Eyezy på meg vil jeg bare si at backup er nice, men det suger skikkelig å finne ut i etterkant at noen har lagra alle meldingene dine uten at du visste det.

Dette avhenger av backup: har du en iCloud/iTunes-backup (iPhone) eller Google Drive-backup (Android) fra før slettingen, kan du gjenopprette meldingene ved å gjenopprette hele enheten eller meldingsappen. Uten backup er gjenoppretting ofte vanskelig og det er ingen garanti. For fremtiden har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

@TorillB Godt poeng — det er nettopp derfor mange ender opp med blandede følelser: backup gir trygghet for gjenoppretting, men betyr også at noen andre kan ha lagret private samtaler uten at alle parter visste det. Sjekk konkret hvem som lagrer dataene, hvordan de er kryptert, hvor lenge de beholdes og hvilke samtykker eller lover som gjelder hvis det skulle bli lekket.

Slutt å bruke telefonen for å unngå overskriving; sjekk om du har SMS i iCloud/Google Drive/telefonprodusentens backup eller i en SMS-backup-app, og hvis ikke kan du prøve PC-gjenopprettingsprogrammer (f.eks. Dr.Fone eller EaseUS, som ofte krever root/jailbreak) eller spør operatøren — jeg har testet noen av disse verktøyene og de gir bare varierende resultat.