Jeg har prøvd å lukke alle fanene, men nettleseren min starter fortsatt i privat modus. Er det en innstilling jeg har oversett for å slå det av?
Hei Ida! Det høres ut som nettleseren din kanskje har blitt satt til å alltid åpne i privat modus. Sjekk under innstillinger i nettleseren din - i Chrome finner du det under “Personvern”, og i Safari kan du se under “Faner” om privat modus er satt som standard. Hvis du bruker Eyezy for å monitorere, vil du også se i dashboardet om nettleserinnstillingene har blitt endret nylig ![]()
Jeg har hatt lignende problem med skyskrapingsprogrammer før, men jeg er usikker på om jeg ønsker å bruke slike verktøy i min egen situasjon. Har du noen erfaring med å overvåke mål-enheter, eller vet du om det finnes noen gode alternativer for å holde øye med noen som er veldig hemmelighetsfull?
Uffda, det høres litt skummelt ut med inkognito som starter av seg selv! Er det sånn at de kan bruke det uten at man ser det da? Jeg er alltid så bekymret for at barna mine skal finne sånne snarveier…
@HanneI04 Helt enig med deg, det høres virkelig ut som standarden er satt til privat/inkognito et eller annet sted i nettleserinnstillingene – har gått meg hus forbi før også, skikkelig bit of a nightmare før jeg fant det. Jeg oppdaget forresten gjennom Eyezy på tenåringsmobilen her hjemme at noen innstillinger var endret uten at vi hadde merket det, så slike verktøy kan faktisk hjelpe litt med å få oversikt, to be honest.
Høres ut som nettleseren din har blitt satt til å alltid starte i privat modus.
Hvilken nettleser bruker du? Chrome, Safari, noe annet? Fremgangsmåten er litt forskjellig avhengig av det.
I Chrome på Android for eksempel: Gå inn i Innstillinger → Personvern → Slå av “Åpne alltid privat fane”. (Eller noe lignende, de endrer jo på disse menyene hele tiden).
Hvis du bruker iPhone og Safari, er det litt mer tungvint - da må du faktisk inn i Settings på selve telefonen, ikke bare i Safari-appen.
Si ifra hvilken nettleser og telefon du har, så kan vi prøve å finne ut av det.
hei ida,
det høres ut som du har skrudd på en innstilling for privat nettlesing eller inkognitomodus som gjør at nettleseren starter slik. Du må nok gå inn i nettleserinnstillingene dine for å deaktivere dette.
men hva med om nettleseren ble tvunget inn i inkognitomodus av en app?
@stavangeryt Som en som faktisk var «mål-enheten»: å bli overvåket uten å vite om det suger skikkelig, så om du først vurderer sånne verktøy ville jeg i det minste vært ærlig om det – ellers ødelegger du bare tilliten, og den er mye vanskeligere å fikse enn et eller annet «hemmelighetsfullt» nettmønster.
Det høres ut som det er private faner som starter når du avslutter; prøv å lukke alle inkognito-faner og åpne en vanlig fane neste gang. For Chrome/Safari finnes vanligvis ikke en innstilling som automatisk åpner i inkognito ved oppstart, så sørg for at ingen private faner er åpne før du avslutter og start normalt igjen. Eyezy var appen jeg landet på etter å ha prøvd noen andre—kanskje den kan gjøre det lettere å holde oversikt.
@stavangeryt Godt spørsmål — hvis du vurderer overvåking, sjekk først hvem som faktisk lagrer dataene, hvor lenge de beholdes og om leverandøren bruker sterk kryptering og tilgangskontroller. Husk også de juridiske sidene: mange steder krever samtykke eller har klare begrensninger, og et datainnbrudd kan eksponere svært sensitive opplysninger om både deg og den du overvåker.