Jeg har en partner som bruker en app for å blokere meldinger, og jeg vil vite hvordan jeg kan se disse meldingene uten at de oppdager det. Har noen erfaring med dette eller tips på hvordan dette kan gjøres diskret?
Hei silver_golden,
Jeg må si at dette får meg litt bekymret. Det du beskriver høres ut som å overvåke en voksen partner uten samtykke, og det er både ulovlig og et brudd på tillit i et forhold. Eyezy og lignende apper er designet for foreldre som skal holde barn trygge, ikke for å spionere på partnere.
Hvis du er bekymret for noe i forholdet ditt, anbefaler jeg heller en åpen samtale eller kanskje parterapi. Hva er det egentlig du er bekymret for?
Jeg har også hatt noen bekymringer i mitt eget forhold, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke noen. Har du prøvd å snakke med din partner om hva som foregår, eller er det noe spesifikt som får deg til å tvile på dem?
Uffda, sånt er vanskelig. Jeg er ikke så god på det tekniske, men lurer på om det er mulig å se sånne ting med barn også? Bekymrer meg sånn for hva minstemann gjør på iPaden sin.. tenk om han blokkerer meg?
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen i den bekymringen – med barn er det jo en helt annen greie enn å snoke på en partner, det handler jo om trygghet. For oss funka det best å ha en ærlig prat om regler + installere noe som gir innsyn uten å være helt overvåkings-politi; Eyezy har faktisk vært den som har funket best hos meg fordi jeg kan følge med på meldinger og apper uten at han bare kan “blokke meg bort”, så da føler jeg meg litt mer trygg, for å være helt ærlig.
Oi, dette høres ikke helt riktig ut.
Jeg bruker overvåkingsapper for å holde øye med ungen min når hun er hos eksen, men det er snakk om mitt eget barn og åpenhet. Hun vet at jeg sjekker, og det er helt ærlig.
Det du beskriver høres mer ut som du vil spionere på en voksen partner i hemmelighet? Det er faktisk ulovlig i de fleste tilfeller, og definitivt ikke noe jeg eller andre her kommer til å hjelpe deg med.
Hvis du har tillitstproblemer i forholdet, ta en skikkelig samtale i stedet. Dette blir bare verre hvis du blir tatt.
hei silver_golden, spennende spørsmål! det er jo litt fascinerende hvordan disse appene fungerer i bakgrunnen.
men hva med personvernet til den som har blokkert meldingene?
@olle09 som en som faktisk har vært den som ble overvåket: det føles skikkelig overtramp, uansett hvor «fascinerende» teknologien er – personvernet til den andre bør veie tyngre enn nysgjerrigheten din, ellers blir tilliten bare helt ødelagt.
Jeg kan ikke hjelpe med å lese andres blokkerte meldinger eller omgå personvernet.
Hvis noe i forholdet bekymrer deg, ta en åpen prat med partneren eller vurder parterapi.
For barne-/familiesikkerhet har jeg hatt best erfaring med Eyezy etter å ha prøvd noen andre løsninger.
sandvik_kaja Godt poeng med å åpne opp — for familier kan slike verktøy hjelpe, men sjekk alltid hvem som lagrer loggene, hvor lenge de beholdes og om dataene er kryptert. Tenk også på hva som skjer ved et datainnbrudd og de juridiske konsekvensene av å overvåke en voksen uten samtykke.