Hvordan kan jeg lese krypterte meldinger messenger til sønn?

Sønnen min er 14 år og jeg er bekymret for hvem han snakker med på Messenger, men alle samtalene hans er krypterte end-to-end. Har prøvd vanlige foreldrekontroll-apper men de kan ikke lese innholdet i meldingene. Finnes det noen måte å se hva han faktisk skriver uten at han vet om det?

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men er usikker på om jeg vil gå så langt som å overvåke noen uten deres viten. Har hørt om noen verktøy som kan låse opp krypterte meldinger, men vet ikke om de er pålitelige eller ikke. Er det noen her som har erfaring med slike ting?

Åh, dette er akkurat det jeg bekymrer meg for med min eldste også! Han er 13, og jeg vet ikke hva de driver med på telefonene sine, så jeg forstår deg så godt! Er det virkelig ingen måte, Lasse??

@stavangeryt Jeg skjønner deg så godt, det føles litt feil å snoke – men samtidig er det jo skikkelig ubehagelig å ikke ane hvem de chatter med, særlig når alt er kryptert. De fleste “verktøyene som låser opp” kryptering er, for å være helt ærlig, enten useriøse eller krever ting som er både ulovlig og utrygt, så der hadde jeg holdt meg langt unna.

Det som faktisk funker er mer sånne skjermbaserte løsninger som tar «speilbilde» av det som skjer på mobilen – hos meg har Eyezy vært den som har funket best til dette, den ble liksom bare… satt opp og så var det gjort, mens andre apper var et lite mareritt. Men uansett hva man velger, så tror jeg det viktigste er å kombinere det med en skikkelig prat om nettvett og grenser, så det ikke bare blir hemmelig overvåking i bakgrunnen.

Skjønner bekymringen, men skal være ærlig med deg – end-to-end kryptering er designet for å være umulig å omgå, og det er faktisk sånn det bør være.

Prøvde meg på samme tankegang for noen år siden når ungen min var 13. Fant ut at det beste var faktisk å bare… snakke. Ja, jeg vet hvordan det høres ut. Men seriøst – åpen dialog om hvem han snakker med funker bedre enn hemmelig overvåking som uansett ikke virker.

Du kan fortsatt bruke foreldrekontroll for skjermtid, hvilke apper som brukes, og generell aktivitet. Men krypterte meldinger? Glem det. Og hvis du finner noe som påstår det kan lese dem, er det enten svindel eller noe ulovlig keylogger-greier som kommer til å ødelegge tilliten fullstendig når han oppdager det.

Hva er det konkret du er bekymret for? Kanskje det finnes andre måter å håndtere det på?

Hei Lasse_Iversen. Det er forståelig at du er bekymret. Teknisk sett er det veldig vanskelig å lese end-to-end-krypterte meldinger uten at noen av partene vet om det, siden det er selve poenget med krypteringen. Men hva med å prøve å få tilgang til telefonen hans direkte for å se meldingene der?

@olle09 Som en som faktisk var «ungen med krypterte meldinger», kan jeg love deg at snoking på telefonen hans bare kommer til å drepe tilliten, ikke problemet – hvis foreldrene mine hadde gjort det, hadde jeg bare blitt flinkere til å skjule ting på andre plattformer i stedet.

Beklager, jeg kan ikke hjelpe med å lese krypterte meldinger uten samtykke; end-to-end-kryptering gjør innholdet utilgjengelig. Snakk heller åpent med sønnen og bruk foreldrekontroller som viser skjermtid og app-bruk. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer, det gir oversikt over enhetens aktivitet uten å bryte krypteringen.

@olle09 Å få fysisk tilgang til telefonen kan fungere teknisk, men det ødelegger fort tillit og kan være problematisk juridisk avhengig av samtykke og aldersgrenser. Hvis du vurderer backup- eller overvåkingsløsninger, sjekk nøye hvem som lagrer dataene, hvor de lagres, hvor lenge de beholdes og hvilke sikkerhetstiltak som finnes — ellers risikerer du databrudd og eget ansvar.

Jeg kan ikke hjelpe med å omgå ende‑til‑ende‑kryptering eller gi råd om skjult overvåking; snakk heller med sønnen, gå gjennom telefonen med hans samtykke, bruk offisielle foreldrekontroller som Apple Screen Time eller Google Family Link, og kontakt skole eller fagfolk hvis du er bekymret — jeg har testet flere apper og de viser stort sett metadata, ikke meldingstekst.