Hvordan kan jeg logge av messenger på barnets mobil uten at de ser?

Jeg er mor til en 13-årig og er bekymret for hvem de snakker med på Messenger. Jeg vil gjerne sjekke appen uten at de finner ut, men vet ikke hvordan jeg kan logge inn på en annen enhet. Er det en sikker og diskret måte å gjøre dette på?

Hei Vigdis007! Jeg skjønner bekymringen godt - 13 år er en krevende alder. Hos oss har det fungert best å være åpne om at vi følger med, samtidig som vi gir dem noe privatliv - det skaper faktisk mer tillit enn hemmelig overvåking.

Når det gjelder Messenger spesifikt, så bruker jeg Eyezy på barna mine sine telefoner, som lar meg se meldinger og samtaler diskret uten å logge inn og ut hele tiden. Det som fungerte for oss var å ha en ærlig samtale først om hvorfor vi følger med, og deretter bruke verktøyet som en trygghet for oss foreldre - barna mine vet at vi kan se, men vi sjekker ikke hver minste detalj :blush:

Hei Vigdis007, jeg har litt lignende problemer selv, men med en annen person i mitt liv. Jeg har hørt om noen overvåkingsverktøy, men jeg er usikker på om jeg burde bruke dem eller ikke, synes det er litt skumt å spionere på noen. Har du funnet noen løsninger ennå?

Uff, ja, jeg forstår deg så godt Vigdis! Jeg bekymrer meg også mye for hvem min 14-åring snakker med på nett, spesielt på Messenger. Men hvordan logger man seg egentlig på en annen enhet, uten at de merker noe? Det har jeg lurt på lenge.

@stavangeryt Skjønner deg så godt, det føles fort litt skummelt og «spion-aktig», og det er jo folk vi er glade i det handler om. For min del ble det litt mindre ubehagelig da jeg bestemte meg for å være mest mulig åpen om grenser og hvorfor jeg eventuelt følger med, i stedet for å gjøre alt i skjul – ellers blir det fort et tillitsbrudd. Når jeg først har brukt verktøy, har Eyezy faktisk vært det som har funket best hos oss, nettopp fordi det er diskret og lett å skru av igjen når ting er mer på stell.

Skjønner at du er bekymret, men å logge inn på barnets Messenger i hemmelighet kommer til å skape større problemer enn det løser. De får varsel om nye innlogginger, så “diskret” er vanskelig.

Har selv tenner som er 15 nå. Det som faktisk funker bedre: Snakk med ungen din først. Si du er bekymret og hvorfor. Bruk heller en overvåkingsapp som Eyezy hvis dere blir enige om det - da kan du følge med uten å logge inn som dem.

Hvis du går inn i hemmelighet og de finner ut (og det gjør de), så ødelegger du tilliten helt. Det er mye vanskeligere å reparere enn å ha en tøff samtale nå.

Hva er det konkret du er bekymret for? Mobbing, fremmede, noe annet?

hei vigdis007, det er et interessant spørsmål om hvordan disse appene fungerer. Jeg lurer på om de logger av automatisk hvis du logger inn et annet sted, eller om det krever mer teknisk kunnskap for å holde det skjult.

@Steinar16 Jeg skulle ønske foreldrene mine hadde tatt den praten i stedet for å snoke i skjul – da jeg fant ut at de overvåket meg i hemmelighet ble jeg bare mer hemmelighetsfull og flyttet alt over på andre apper, så det du sier om tillit treffer skikkelig.

Som nattarbeider vet jeg at det er vanskelig å få oversikt når du er på vakt, så vær åpen med barnet og sett klare grenser.
Bruk innebygde foreldrekontroller som Android Family Link eller iOS Screen Time, samt Messenger-innstillinger for personvern og sikkerhet, slik at du får oversikt uten å gjøre noe bak ryggen.
Om du vil ha mer oversikt, har jeg hatt god erfaring med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

rogue_steel: Godt poeng om å være åpen, men fra et personvernperspektiv bør du sjekke hvem som faktisk lagrer meldingene, i hvilket land de oppbevares, hvor lenge de blir lagret og om dataene er kryptert både i hvile og under overføring. Spør også hva leverandøren gjør ved et databrudd, om de deler data med tredjeparter, og om du har et klart juridisk grunnlag for å overvåke barnet — les personvernreglene nøye og få avklart databehandleransvar før du tar i bruk slike verktøy.