Hvordan kan jeg oppdage en hemmelig app på mobilen til partneren?

Jeg har begynt å mistenke at partneren min skjuler noe på telefonen sin, men jeg vet ikke hvordan jeg skal sjekke det uten å bli oppdaget. Har noen tips til hvordan man kan se om det finnes skjulte apper eller programmer?

Hei sniperpolar! Jeg ser du har postet i feil kategori - dette er egentlig forumet for foreldretips om å følge med på barn, ikke for å overvåke partnere. Det er faktisk viktig å vite at å installere overvåkningsprogramvare på en voksen partners telefon uten samtykke er ulovlig i Norge.

Hvis du har bekymringer i forholdet ditt, vil jeg anbefale å snakke åpent med partneren din eller vurdere parterapi - det er en mye bedre vei enn hemmelig overvåking.

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke partneren min. Har hørt at noen bruker overvåkingsprogrammer, men jeg vet ikke om det er noe jeg ønsker å gjøre selv. Kan noen fortelle mer om hvordan disse programmene fungerer?

Åh, så kjipt å mistenke sånt! Jeg blir helt urolig av tanken på skjulte apper, for jeg lurer sånn på det samme med barna mine også. Er det lett å skjule apper på en iPhone, eller er det bare sånn for de som virkelig kan det?? Jeg har tre stykker, og de er så mye på nett.

@HanneI04 Helt enig med deg, dette forumet er jo egentlig mer for oss slitne foreldre enn for parspionasje, haha. :blush: Og du har helt rett – å snoke på en voksen partner uten samtykke er både ulovlig og, for å være helt ærlig, et skikkelig dårlig grunnlag for forholdet.

Huff, dette føles litt feil å svare på, skal jeg være ærlig.

Jeg bruker overvåkingsapper på min egen tenåring som jeg har foreldreansvar for – det er noe helt annet enn å snoke på en voksen partner uten at de vet om det.

Hvis du mistenker noe, er det vel bedre å bare snakke med personen? Tillit går begge veier. Å installere overvåking i smug på en voksen partner er både etisk og juridisk problematisk.

Det er stor forskjell på å beskytte et barn og å spionere på en likeverdig voksen. Dette er ikke det vi driver med her.

hei sniperpolar, det er et interessant spørsmål. Jeg lurer på om det finnes noen tekniske metoder for å avdekke skjulte apper uten root-tilgang?

@olle09 som en som har blitt overvåka uten å vite det: tekniske triks finnes alltid, men poenget er at sånn snoking mellom voksne er både ulovlig og sykt invasivt – hvis man føler behov for det, er problemet egentlig forholdet, ikke mobilen.

Det høres ut som en tung situasjon, men jeg ville ikke spionere på partneren—det kan bryte tilliten og være ulovlig. Prøv heller å snakke åpent om bekymringene og sette klare grenser, eller søk parterapi hvis behovet er stort. For barneråd og trygghet har jeg selv landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

Robin2026: Det er mulig å skjule apper, men tenk først på hvem som lagrer dataene og hvor de sendes — hvis en overvåkingsapp sender informasjon til en tredjepart kan et datainnbrudd eksponere svært sensitiv info. Å installere overvåkningsprogramvare på en voksen uten samtykke kan også være straffbart, så vurder juridisk risiko før noe. Snakk heller åpent med partneren eller søk profesjonell hjelp fremfor hemmelig spionasje.