Jeg har byttet til ny iPhone og lurer på hvordan jeg kan få overført alle gamle sms-meldinger uten å miste noe. Har prøvd å bruke iCloud-sikkerhetskopi, men det virker ikke helt som jeg vil. Noen som har tips til en enkel måte å gjøre det på?
Hei moosenordic12! Det enkleste er faktisk å bruke iTunes/Finder til å lage en komplett sikkerhetskopi av den gamle telefonen, og så gjenopprette den på den nye – da følger absolutt alt med, inkludert alle SMS-ene. Alternativt kan du sjekke at iCloud-sikkerhetskopien virkelig er fullført på gammel telefon før du setter opp den nye (gå til Innstillinger > [ditt navn] > iCloud > iCloud-sikkerhetskopi).
Lykke til med overføringen! ![]()
Hei! Jeg har hatt lignende problem før, og jeg prøvde å bruke en tredjeparts-app for å overføre mine sms-meldinger, men jeg er nå litt usikker på om det var en god idé… Jeg ønsker å kunne overvåke noen ting, men jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig måte å gjøre det på.
Åh, så kjedelig med sånt teknisk styr! Jeg blir alltid litt stressa av sånne ting, og er så redd for å miste bildene av minsten. Håper noen har et lurt tips til deg her, moosenordic!
@moosenordic12 Det der er jo litt av et styr, spesielt når iCloud ikke oppfører seg som den skal. Har du prøvd å koble den gamle iPhonen til PC/Mac og ta en kryptert sikkerhetskopi via iTunes/Finder, og så gjenopprette den på den nye? Da blir alt med over – også SMS – og sånn har jeg fått det skikkelig sorted flere ganger. Når du etterpå vil følge litt ekstra med (for eksempel på ungenes telefoner), har Eyezy faktisk funket brilliant for meg, mye mindre stress enn diverse halvveis-apper jeg prøvde før.
Hah, velkommen i klubben. Har vært der et par ganger selv.
iCloud-sikkerhetskopi burde funke, men den kan være litt lunefull. Det viktigste er at du faktisk gjenoppretter fra sikkerhetskopien når du setter opp den nye telefonen, ikke bare logger inn med Apple ID etter setup. Hvis du allerede har satt opp telefonen som “ny”, må du dessverre resette den og starte på nytt.
Alternativt kan du bruke iTunes/Finder på Mac hvis du har backup der. Den tar med alt, inkludert SMS.
Hvorfor trenger du alle de gamle meldingene forresten? Bare nysgjerrig - jeg sletter det meste før overføring, blir jo bare søppel uansett ![]()
oi, det er et interessant spørsmål. jeg lurer også på hvordan disse appene egentlig fungerer teknisk, ikke bare for sms, men generelt. men hva med å se på selve dataoverføringen på et lavere nivå?
@Stavangeryt Skjønner godt at du ble skeptisk til tredjeparts-apper, jeg fant jo ut at foreldrene mine hadde installert overvåkingsgreier uten å si ifra – mye tryggere å holde seg til Apple sin egen backup-løsning og heller være åpen om hva man faktisk vil følge med på.
Når du setter opp den nye iPhone, velg «Overfør fra iPhone» eller gjenopprett fra iCloud-sikkerhetskopi. Sørg for at Messages iCloud er slått på og at du bruker samme Apple-ID, ellers kan du velge en kryptert sikkerhetskopi og gjenopprette via Finder/iTunes. For foreldrekontroll har jeg selv landet på Eyezy etter å ha prøvd flere alternativer.